Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam Suleiman (Syrach) - 43
  • Alwin Schnoing (The Wounded)† - 50
  • Sara Tenaglia (In Tormentata Quiete) - 44
  • Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

Vandaag overleden:
  • Ben Graves (Murderdolls) - 2018
Review

Hooded Menace - Ossuarium Silhouettes Unhallowed
Jaar van release: 2018
Label: Season Of Mist

Hooded Menace - Ossuarium Silhouettes Unhallowed

Hooded Menace heeft in ieder geval al één onderscheiding binnen: de albumhoes van Ossuarium Silhouettes Unhallowed is vooralsnog de mooiste van 2018. Dat kan je wel overlaten aan Adam Burke, die in de afgelopen twee jaren ook prachtige kunstwerken maakte voor albums van Horrified, Vektor, Portrait en Sólstafir. De hoes is eigenlijk een perfecte visualisering van de muziek op dit album. Het schilderij oogt romantisch, maar de sierlijke figuren in dit oogstrelende tafereel blijken half weg gerot te zijn. Een symbool voor de richting die Hooded Menace in is geslagen.

Wie deze Finse band al langer volgt, bemerkt gelijk dat zich een koerswisseling heeft voltrokken. De old school death metal van Hooded Menace was altijd al aan de trage kant en kon daardoor ook bij uitstek als death/doom gecategoriseerd worden. Op dit vijfde volledige album is de balans verder doorgeslagen richting doom metal dan ooit tevoren. Voorheen waren Winter, Asphyx en Autopsy de voornaamste invloeden. Nu neigt men meer naar de doom zoals de Peaceville Three die rond de overgang van de jaren tachtig en negentig maakten. Als vergelijkbaar materiaal gelden dit keer Forest Of Equilibrium (1991) van Cathedral, Paradise Lost (met name het debuut Lost Paradise uit 1990) en zelfs Katatonia ten tijde van Brave Murder Day (1996).

Hooded Menace besteedt dit keer meer aandacht aan melancholie dan aan brutaliteit, in nummers die langer, beter gestructureerd en bovenal melodieuzer dan ooit tevoren zijn. Openingstrack Sempiternal Grotesqueries doet vanwege zijn zorgvuldige opbouw en solopassage zelfs aan de hoogtijdagen van My Dying Bride denken. Het is ook gelijk het beste nummer op het album. Wat echter niet inhoudt dat de rest er veel voor onderdoet. Bandleider Lasse Pyykkö heeft een zeldzaam talent voor het schrijven van meeslepende riffs en spookachtige melodieën.

De lompe beukriffs die we kennen van eerdere albums zijn nog steeds aanwezig, maar ze komen dit keer als verrassing en zijn daardoor extra genietbaar. Binnen de kaders van dit genre zijn de nummers behoorlijk gevarieerd en treffen we speelse ritmes aan, zoals tijdens In Eerie Deliverance. De nieuwe vocalist Harri Kuokkanen heeft een massieve grunt. Tot slot is de productie kraakhelder, wat de melancholische schoonheid ten goede komt, maar tegelijkertijd passend zwaar. Het album is met vijf nummers (de nietszeggende outro niet meegerekend) aan de korte kant, maar er zijn geen mindere momenten te bekennen.

Net als de bedrieglijke figuren op de hoes laat Hooded Menace ook zijn ware gezicht zien. Hoe mooi of melodieus dit album ook wordt, het blijft bruut. Of Ossuarium Silhouettes Unhallowed mijn favoriete album Effigies Of Evil (2012) van de troon gaat stoten, weet ik nog niet, maar de kans bestaat zeker. Evenals de kans dat Hooded Menace een groter publiek aan gaat spreken dan voorheen, bijvoorbeeld doomliefhebbers die Paradise Lost en Katatonia al decennialang een softe schim van wat ze vroeger waren, vinden.

Tracklist:
1. Sempiternal Grotesqueries
2. In Eerie Deliverance
3. Cathedral Of Labyrinthine Darkness
4. Cascade Of Ashes
5. Charnel Reflections
6. Black Moss

Score: 84 / 100

Reviewer: Wessel
Toegevoegd: 9 februari 2018

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.