Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
  • 16 mei:
  • Masters Of Reality
  • Party Cannon en Cognitive
  • Riot V en Tailgunner
    10 juni:
  • Hatebreed en Crowbar
  • Judas Priest
  • Wolf Eyes
Kalender
Vandaag jarig:
  • Benjamin Voiseux (Dreamlost) - 42
  • Danny Carey (Tool) - 63
  • Egan O'Rourke (Daylight Dies) - 45
  • Joonas Jope Koto (To/Die/For) - 50
  • Luis Barros (Tarantula) - 56
  • Manu Liira (Paganus) - 41
  • Richard Patrick (Filter) - 56
  • Roberto Messina (Alkemyst) - 47
  • Walter Hoeijmakers (Roadburn festival) - 59

Vandaag overleden:
  • David Wayne (Metal Church) - 2005
Review

Leaves' Eyes - Sign Of The Dragonhead
Jaar van release: 2017
Label: AFM Records
Leaves' Eyes - Sign Of The Dragonhead
Sign Of The Dragonhead is de eerste full-length van Leaves' Eyes met de nieuwe zangeres Elina Siirala, met wie we reeds kennis hebben kunnen maken bij de symfonische metalgroep, zowel op het podium (onder andere Eindhoven en Leiden in 2016) als in de studio (de ep Fires In The North en haar versie van Edge Of Steel). Daaruit blijkt dat de klassiek geschoolde frontvrouw, die ook bij Angel Nation actief blijft, op technisch vlak een goede zangeres is. De meningen of ze bij Leaves' Eyes past, lopen echter uiteen. Sommige fans van Liv Kristine kunnen maar niet aan haar stem wennen of vinden deze niet passen. Zij hoeven dan ook niet naar het nieuwe studiomateriaal te luisteren, want hun mening zal niet veranderen. De meeste mensen reageren echter heel positief op haar komst. Je kunt je alleen afvragen of je de bandnaam niet moet veranderen in Elina's Eyes.

Op deze zevende langspeler van de Duitse formatie (met Nederlander Joris Nijenhuis achter de drumkit) laat ze een keurige en vakkundige indruk achter. Zowel in de vrolijke uptempo nummers (Across The Sea, Jomsborg) als in de ingetogen tracks houdt ze zich goed staande. Ze komt het beste tot haar recht in Fairer Than The Sun, maar ook zeker in Like A Mountain en Völva, tracks die meer op het oude materiaal teruggrijpen, is de schone zang van Elina een genot voor het oor, al is de trilling in haar stem een kwestie van smaak. Wat opvalt is dat de zangmelodieën soms aan die van Xandria doen denken, al lijkt "Forever, and ever" juist weer als twee druppels water op Epica.

Elina kan echter niet voorkomen dat dit album als één van de mindere van de discografie de geschiedenisboeken ingaat. Fires In The North kennen we al van de gelijknamige ep en is dus overbodig. Na een goede eerste helft zakt het geheel weg en kabbelt het wat voort. Dit terwijl de productie ten opzichte van voorganger King Of Kings is verbeterd. Met name de gitaarsound is wat levendiger en je zit er dan ook wat warmer bij met deze release dan met de wat killere voorganger. Echt spannende riffs missen, al sluit Waves Of Euphoria, een mini-epic van acht minuten, het geheel aardig af.

Meer dan ooit zijn er folkinstrumenten gebruikt om de nummers te verrijken. Dat gebeurt uitstekend in Völva en in het gospel-achtige Riders Of The Wind. In het intermezzo Rulers Of The Wind And Waves zijn ze geluidsbepalend. Ze passen ook bij de connectie die de teksten met het verleden leggen. Zo begint deze plaat conceptueel waar de vorige ophield (Koning Harald Hårfagre en de verspreiding van de vikingen over Europa). Like A Mountain is een tragische, IJslandse liefdessage en Jomsborg gaat over het gelijknamige vikingsage. In onder andere laatstgenoemde zorgt The London Voices (het koor dat je ook hoort bij Lord Of The Rings en Star Wars) voor een episch tintje. De grunts van Alexander Krull blijven het zwakste punt in het geheel.

Sign Of The Dragonhead luistert zeker de eerste helft zeer aardig weg, maar laat tegelijkertijd horen dat Leaves’ Eyes zoekende is. De band probeert wel te vernieuwen en legt daarbij de nadruk op wat snellere, vrolijke folknummers (Across The Sea, Jomsborg en Riders Of The Wind) met veel authentieke instrumenten. Of je daar op fan zit te wachten, hangt af van je smaak. Kun je Swords In Rock en Vengeance Venom van King Of Kings waarderen? Dan heb je hier een goede koop aan.

Tracklist:
1. Sign Of The Dragonhead
2. Across The Sea
3. Like A Mountain
4. Jomsborg
5. Völva
6. Riders Of The Wind
7. Fairer Than The Sun
8. Shadows In The Night
9. Rulers Of The Wind And Waves
10. Fires In The North
11. Waves Of Euphoria

Score: 73 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 5 januari 2018

Meer Leaves' Eyes:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.