Pitfest
Enquête

Vind je dat Skid Row, ondanks de bezwaren van enkele kernleden, toch een reünie moet ondernemen met Sebastian Bach (en waarom)?

Ja, doe het uit liefde voor de fans
Ja, doe het gewoon voor het geld, bijvoorbeeld een zomerfestivaltour
Nee, kies voor je eigen plezier in het maken van muziek
Nee, nu hebben we twee prima acts die best zonder elkaar kunnen
Nee, het is te laat, want Sebastian Bach is allang over zijn top
Wellicht, als Skid Row geen andere topper (zoals Lzzy Hale) kan krijgen
Maakt me niet uit, ik geef niks om Skid Row en Sebastian Bach
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    1 juni:
  • Alien Weaponry
  • Elegy, Picture en Bildtstar
  • Floor Jansen en Anneke van Giersbergen
  • Foxy Venus
  • The Hague Death Fest
  • 2 juni:
  • Alien Weaponry
  • Machine Head
  • 3 juni:
  • Kerry King
  • 4 juni:
  • Kerry King
  • Machine Head en Another Now
  • 5 juni:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • 6 juni:
  • Carnivore A.D.
  • 7 juni:
  • Brujeria
  • Downset
  • Into The Grave festival
  • Lucassen & Soeterboek's Plan Nine
    1 juli:
  • Jane's Addiction
  • Skroetbalg
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ignacio Ruiz (Arwen) - 45
  • Robert Vigna (Immolation) - 54

Vandaag overleden:
  • Victor Agnello (Lȧȧz Rockit) - 2014
Review

Elevators To The Grateful Sky - Cape Yawn
Jaar van release: 2016
Label: HeviSike

Elevators To The Grateful Sky - Cape Yawn

Steeds vaker zie je dat bands zich laten beïnvloeden door de alternatieve rock uit de jaren negentig en daar in combinatie met grunge en stoner een nieuw geluid mee willen creëren. Hoewel dit op papier best interessant klinkt, is de uitkomst regelmatig teleurstellend. Vaak ontbreekt het aan de nodige focus en gaat het qua stijl te geforceerd alle kanten op. Ook de Italianen van Elevators To The Grateful Sky doen met hun songs op de tweede full-length Cape Yawn een dappere poging om de alternatieve rock uit de nineties anno 2016 nieuw leven in te blazen. Helaas met wisselend succes.

Dit viertal uit Palermo heeft naast het nieuwe album reeds een zelfgetitelde debuut-ep uit 2012 en een full-length, Cloud Eye (2013), op hun naam staan. Op die albums gaat het geluid vooral de stoner-kant op, met Queens Of The Stone Age als belangrijkste ‘klinkt als’-band. Zoals gezegd laat Cape Yawn een afwisselender geluid horen. Naast geslaagde, energieke stonersongs als Ground, All About Chemistry en Mongerbino produceert dit kwartet uit Sicilië een sound die doet denken aan grungeformatie Stone Temple Pilots. Dit komt in het bijzonder door het gitaargeluid, de structuur van de songs en zanger Sandro Di Girolamo, wiens stemgeluid flinke overeenkomsten vertoont met die van wijlen Scott Weiland.

Cape Yawn is geen perfect album. Het middenstuk bevat enkele songs die niet memorabel zijn. Daarnaast werken de uiteenlopende songs wat vervreemdend. We’re Nothing At All is individueel gezien een aardig nummer, maar is op deze plaat een vreemde eend in de bijt. Hetzelfde geldt voor Laura (One For Mark Sandman). Als Morphine-fan kan ik een dergelijke ode aan de overleden frontman van de alternatieve jazzrockband uiteraard waarderen, maar dat neemt niet weg dat dit saxofoon-solonummer op deze specifieke plaat een eigenaardige aanwezigheid is.

Met wat meer focus en schrapwerk in het songmateriaal was Cape Yawn beter uit de verf gekomen. Toch hoeft Elevators To The Grateful Sky nog niet afgeschreven te worden. Met het uitstekende Mountain Ship en de instrumentale titeltrack laten de Sicilianen namelijk horen dat ze op het gebied van songwriting genoeg talent hebben.

Tracklist:
1. Ground
2. Bullet Words
3. All About Chemistry
4. Dreams Come True
5. A Mal Tiempo Buena Cara
6. Kaiser Quartz
7. I Wheel
8. Mongerbino
9. Cape Yawn
10. We're Nothing At All
11. Laura (One For Mark Sandman)
12. Mountain Ship
13. Unwind

Score: 72 / 100

Reviewer: Hugo
Toegevoegd: 11 maart 2016

Kerry King in Muziekcentrum Enschede Metalfestival Into The Grave

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.