Pitfest
Enquête

Vind je dat Skid Row, ondanks de bezwaren van enkele kernleden, toch een reünie moet ondernemen met Sebastian Bach (en waarom)?

Ja, doe het uit liefde voor de fans
Ja, doe het gewoon voor het geld, bijvoorbeeld een zomerfestivaltour
Nee, kies voor je eigen plezier in het maken van muziek
Nee, nu hebben we twee prima acts die best zonder elkaar kunnen
Nee, het is te laat, want Sebastian Bach is allang over zijn top
Wellicht, als Skid Row geen andere topper (zoals Lzzy Hale) kan krijgen
Maakt me niet uit, ik geef niks om Skid Row en Sebastian Bach
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    1 juni:
  • Alien Weaponry
  • Elegy, Picture en Bildtstar
  • Floor Jansen en Anneke van Giersbergen
  • Foxy Venus
  • The Hague Death Fest
  • 2 juni:
  • Alien Weaponry
  • Machine Head
  • 3 juni:
  • Kerry King
  • 4 juni:
  • Kerry King
  • Machine Head en Another Now
  • 5 juni:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • 6 juni:
  • Carnivore A.D.
  • 7 juni:
  • Brujeria
  • Downset
  • Into The Grave festival
  • Lucassen & Soeterboek's Plan Nine
    1 juli:
  • Jane's Addiction
  • Skroetbalg
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ignacio Ruiz (Arwen) - 45
  • Robert Vigna (Immolation) - 54

Vandaag overleden:
  • Victor Agnello (Lȧȧz Rockit) - 2014
Review

Deafheaven - Ordinary Corrupt Human Love
Jaar van release: 2018
Label: Anti-Records
Deafheaven - Ordinary Corrupt Human Love
Het is geen overdreven stelling om te claimen dat het Amerikaanse Deafheaven tot een van de meest polariserende bands van dit moment hoort. De een loopt weg met de eclectische mengeling van black metal, post-rock en ambient, terwijl de meer conservatief aangelegde blackmetalliefhebber over het algemeen walgt van de band uit San Francisco. Natuurlijk helpt de stuitend arrogante houding van frontman George Clarke niet echt mee. Ook de felroze hoes van Sunbather (2013), die als een soort opgestoken middelvinger tussen de traditionele, grimmige zwart-witbeelden in de albumschappen te vinden is, heeft veel kwaad bloed gezet bij een deel van de blackmetalscene. Het is een scene waar Deafheaven zich natuurlijk sterk tegen afzet.

Met de release van New Bermuda (2015) lijkt de band de meeste controverse achter zich te laten. Deafheaven kiest op dat album voor een meer gefocuste aanpak, waarin de ambient- en post-rockinvloeden op uitstekende wijze geïntegreerd worden met de hyper-intense post-black waar de band een patent op lijkt te hebben. Verpakt in vijf ijzersterke composities, die bij iedere luisterbeurt sterker worden, groeit New Bermuda uit tot mijn favoriete album van deze eigenzinnige formatie, beter nog zelfs dan het meer diverse en experimentele, maar uiteindelijk iets minder coherente Sunbather.

Met de release van Ordinary Corrupt Human Love maakt Deafheaven het zichzelf wederom niet makkelijk. In plaats van een simpele voortzetting van de succesvolle sound die de band op de vorige langspeler laat horen, kiest het vijftal ervoor om de sound radicaal te verbreden. Deze plaat is daardoor heel anders qua karakter. Intense uitspattingen zijn zeldzaam en hebben plaatsgemaakt voor melancholie en introspectie. Opener You Without End zet wat dat betreft de toon. Het nummer begint met een kalme pianomelodie en introspectief, akoestisch gitaarwerk. De sound is weliswaar mijlenver verwijderd van de vorige albums, maar toch laat de schitterende gitaarmelodie aan het eind van het nummer de klasse van de groep horen.

Het hierop volgende Honeycomb klinkt als de perfecte versmelting van oud en nieuw. De track ontpopt zich tot een van de beste nummers uit het oeuvre van Deafheaven. Het is tevens een van de meest muzikale nummers van de groep. Krachtige, goed getimede versnellingen en logge post-metalriffs gaan perfect samen met melodieuze, snedige soleersessies die zelfs wat hardrock-achtig aanvoelen. Het nummer mondt uit in uitgesponnen, serene ambient, waarin Deafheaven zelfs een Anathema-achtige ‘vibe’ weet te creëren. Zo heeft iedere track wel iets bijzonders. Canary Yellow eindigt bijvoorbeeld met een heerlijke solo die weer een andere kant van de band laat horen. Het korte Near herinnert met zijn cleane zang en kalme gitaarpartijen zelfs aan het oude werk van Coldplay. En het treurige Night People, met bezwerende gastvocalen van Chelsea Wolfe, zorgt voor kippenvel.

Ordinary Corrupt Human Love is eigenlijk gewoon een ontzettend luidruchtig rockalbum, vermomd als ‘post’-black metal. Het is gelukkig wel een ontzettend goed rockalbum geworden, waarop de band er toch weer in slaagt om uitdagende en groeiende composities te schrijven, die vernuftig in elkaar zitten en bij herhaaldelijke luisterbeurten steeds beter worden. En ook in dit rustieke landschap valt het inventieve, geweldige drumwerk van Daniel Tracy in positieve zin op. Eveneens verdient de krachtige, zeer gedetailleerde productie een eervolle vermelding. Producer Jack Shirley weet waar hij mee bezig is, getuige ook zijn werk voor gelijk geaarde bands als Amenra, Bosse-De-Nage, Downfall Of Gaia en Oathbreaker.

Zo is ook Ordinary Corrupt Human Love weer een plaat waarover heel wat te zeggen valt. Deafheaven verbreedt zijn horizon verder, maar doet dat met een muzikaliteit en gevoel voor compositie waar heel veel groepen nog wat van kunnen leren. Deze plaat is misschien even wennen, maar wordt per luisterbeurt beter. Hoewel ik New Bermuda uiteindelijk nog net iets hoger inschat, kan ik niet anders dan respect hebben voor de manier waarop Deafheaven zich op Ordinary Corrupt Human Love profileert.

Tracklist:
1. You Without End
2. Honeycomb
3. Canary Yellow
4. Near
5. Glint
6. Night People
7. Worthless Animal

Score: 85 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 16 december 2018

Kerry King in Muziekcentrum Enschede Metalfestival Into The Grave

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.