Pitfest
Enquête

Vind je dat Skid Row, ondanks de bezwaren van enkele kernleden, toch een reünie moet ondernemen met Sebastian Bach (en waarom)?

Ja, doe het uit liefde voor de fans
Ja, doe het gewoon voor het geld, bijvoorbeeld een zomerfestivaltour
Nee, kies voor je eigen plezier in het maken van muziek
Nee, nu hebben we twee prima acts die best zonder elkaar kunnen
Nee, het is te laat, want Sebastian Bach is allang over zijn top
Wellicht, als Skid Row geen andere topper (zoals Lzzy Hale) kan krijgen
Maakt me niet uit, ik geef niks om Skid Row en Sebastian Bach
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    1 juni:
  • Alien Weaponry
  • Elegy, Picture en Bildtstar
  • Floor Jansen en Anneke van Giersbergen
  • Foxy Venus
  • The Hague Death Fest
  • 2 juni:
  • Alien Weaponry
  • Machine Head
  • 3 juni:
  • Kerry King
  • 4 juni:
  • Kerry King
  • Machine Head en Another Now
  • 5 juni:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • 6 juni:
  • Carnivore A.D.
  • 7 juni:
  • Brujeria
  • Downset
  • Into The Grave festival
  • Lucassen & Soeterboek's Plan Nine
    1 juli:
  • Jane's Addiction
  • Skroetbalg
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ignacio Ruiz (Arwen) - 45
  • Robert Vigna (Immolation) - 54

Vandaag overleden:
  • Victor Agnello (Lȧȧz Rockit) - 2014
Review

Ruby The Hatchet - Planetary Space Child
Jaar van release: 2017
Label: Tee Pee Records

Ruby The Hatchet - Planetary Space Child

Er zijn maar weinig bands die in zo’n korte tijd zoveel vooruitgang hebben geboekt als Ruby The Hatchet. De heavy-psychgroep uit Philadelphia is op zijn debuut-ep en eerste full-length niet meer dan een degelijke, maar tamelijk generieke retrogroep. Met Valley Of The Snake komt de band veel zelfverzekerder over en is het merendeel van de songs vele malen interessanter. De progressie van dat album naar de nieuwste langspeler is nog indrukwekkender. Planetary Space Child is een plaat die vanaf het begin tot het einde blijft boeien.

De liedjes op Planetary Space Child zijn opvallend catchy. Met de zang van Jillian Taylor, het gitaarwerk van Johnny Scarps en het toetsenspel van Sean Hur creëert Ruby The Hatchet continu melodielijnen die eenvoudig blijven hangen. Het stemgeluid van Taylor is niet eens heel uniek, maar het is te horen dat ze veel zorg en aandacht besteed heeft aan haar zanglijnen. Haar vocalen nodigen dan ook uit tot meezingen. Datzelfde geldt voor Scarps manier van gitaarspelen. Zijn gitaarstukken klinken erg melodieus. Het orgelspel van Sean Hur zorgt voor een seventiesrocksfeertje. Ook hij weet regelmatig pakkende melodieën neer te zetten. Een compliment is op zijn plaats voor de goed gebalanceerde productie, die ervoor zorgt dat geen enkel instrument overheersend is op het eindproduct.

Het zijn vooral de sterke composities die Ruby The Hatchet in positieve zin onderscheiden van andere retrorockgroepen. De band is overduidelijk gegroeid op het gebied van songwriting. Dat levert met het introducerende A Tear In Space And Time in combinatie met de aansluitende titeltrack en het afsluitende Lightning Comes Again imponerende kop- en staartsongs op. Ruby The Hatchet is een band die de meerwaarde van een sterke ritmesectie niet onderschat. Mike Parise (basgitaar) en Owen Stewart (drums) fungeren als essentiële timekeepers en geven de songs een opzwepend en galopperend karakter.

Planetary Space Child is een compleet album dat gespaard gebleven is van fillers. De acht songs laten een gedecideerde, zelfverzekerde band horen en zijn het bewijs dat retrorock nog parels kan voortbrengen. In combinatie met het wederom prachtige artwork van Adam Burke levert Ruby The Hatchet een zeer fraai totaalproduct, dat een aanrader is voor eenieder die wel houdt van een potje seventieshard-/psychrock.

Tracklist:
1. A Tear In Space And Time
2. Planetary Space Child
3. Killer
4. Pagan Ritual
5. The Fool
6. Symphony Of The Night
7. Gemini
8. Lightning Comes Again

Score: 85 / 100

Reviewer: Hugo
Toegevoegd: 14 september 2017

Kerry King in Muziekcentrum Enschede Metalfestival Into The Grave

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.