• Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

• Ben Graves (Murderdolls) - 2018

Assassin - Combat Cathedral
Label: SPV / Steamhammer Records
Assassin - Combat Cathedral
De Duitsers van Assassin zijn lekker bezig de laatste jaren. Breaking The Silence uit 2011 was en is immers een lekkere plaat. Geen ingewikkeld gedoe, maar rammen. Zonder een spoortje nuance. Voor sommige mensen klinkt dat misschien eendimensionaal en vermoeiend, maar als je diepgaande composities en complexe riffs wil, dan kun je überhaupt niet bij deze band terecht. Wie zijn of haar thrash metal graag heftig en to the point wil, voelt zich waarschijnlijk beter thuis bij Assassin.

Combat Cathedral is de derde plaat sinds de reünie in 2005 en de vijfde plaat in totaal. De band beleefde in eerste instantie een valse herstart met het matige The Club, maar zit inmiddels dus op het goede spoor. Met Combat Cathedral is dat niet anders. De thrash metal klinkt bot, hard en furieus. Tijd om even adem te halen is er niet bij. Elke seconde van de maar liefst 54 minuten die deze schijf klokt, schalt er wel een bloedagressieve riff door de speakers, vergezeld door de woedende zangpartijen van Ingo Bajonczak. Inderdaad, geen Robert Gonella dus. En dat vind ik persoonlijk wel jammer. Want de stem van Bajonczak is een stuk minder gevarieerd. Niet dat Gonella zich als een Pavarotti van zijn taak kweet, maar zijn strot zat de band nou eenmaal als gegoten. Bajonczak springt er wat minder uit.

Gelukkig zijn er de riffs van voormalig Sodom-gitarist Michael Hoffmann en Jürgen Scholz. Wat de mannen gebruiken, weet ik niet, maar de snelheid waarmee de vingers over de gitaarhals razen, is niets minder dan duizelingwekkend. De heren mogen agressie en snelheid dan boven melodie en techniek verkiezen; dit soort gitaarwerk is ook een kunst op zich. Liefhebbers kunnen hun hart ophalen bij Cross The Line, Word en afsluiter Red Alert. Mits je de slottrack daadwerkelijk haalt, want door het constant doorhakkende karakter van de muziek voelt de speelduur van 54 minuten wel een beetje lang aan.

Ondanks dat Combat Cathedral dus niet vrij is van een paar smetjes, vermaak ik me in elk geval bijzonder met deze cd. Hoewel ik de laatste cd van Destruction zelf wat beter en pakkender vind, komt Assassin beslist in de buurt van die grootheden. Persoonlijk had ik graag nog een wat slepender nummer gehoord in de stijl van de track Assassin van het debuut The Upcoming Terror, maar een halszaak is dat niet. Combat Cathedral is wat betreft de songs, productie en muzikaal vakmanschap gewoon dik in orde.

1. Back From The Dead
2. Frozen Before Impact
3. Undying Mortality