Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam Suleiman (Syrach) - 43
  • Alwin Schnoing (The Wounded)† - 50
  • Sara Tenaglia (In Tormentata Quiete) - 44
  • Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

Vandaag overleden:
  • Ben Graves (Murderdolls) - 2018
Review

Gorguts - Pleiades' Dust
Jaar van release: 2016
Label: Season of Mist
Gorguts - Pleiades' Dust
Het was al jaren lang een wens van mastermind Luc Lemay van Gorguts om een plaat te maken met één lang nummer erop. Die wens gaat met het conceptalbum Pleiades’ Dust in vervulling, want hierop staat een enkele track van meer dan een half uur. Het concept handelt over het Huis der Wijsheid, een intellectueel centrum in Baghdad tijdens het Islamitische gouden tijdperk (750-1257), waarin onder andere vertalingen van de werken van Griekse filosofen in gang werden gezet. Er werkten meerdere wetenschappers in verschillende vakgebieden. Het verhaal op deze ep gaat over nieuwsgierigheid, over de grote invloed van de filosofen en wetenschappers en over de vernietiging van belangrijke bronnen en ontdekkingen.

Er zijn grofweg vier secties te onderscheiden (0:00 – 9:27, 9:28 – 17:56, 17:57 – 21:12 en 21:13-32.59), maar deze bevatten meerdere titels. Zo bestaat het eerste deel uit Thinker's Slumber en Wandering Times. De overige titels zijn Within The Rounded Walls, Pearls Of Translation, Compendiums, Stranded Minds On The Shores Of Doubt en Besieged. Het ambitieuze werkstuk doet in fasen filmisch aan, met veel atmosferische gedeelten. Zo bestaat het deel van 17.57 tot 21.12 uit ambient bas- en gitaartonen die komen en gaan en begint Thinker’s Slumber als een soundtrack.

Pleiades’ Dust gaat verder dan Colored Sands (2013) met betrekking tot experimenteerdrift en richt zich bovenal op sfeer. Luc Lemay schreef de basis (met een theatersetting in gedachten) en daaroverheen verzonnen bassist Colin Marston en gitarist Kevin Hufnagel (beide in Dysrhythmia) hun eigen lijnen, separaat van elkaar welteverstaan. Dat levert een complexe samenkomst van ideeën op, die de nodige luisterbeurten nodig heeft om doorgrond te worden. Aan de textuur van de compositie is veel aandacht besteed. Het geheel bouwt mooi op en af, maar het blijft zeker de eerste paar keer een moeilijk te volgen kolos. Niet alleen vanwege de dissonantie, maar ook omdat veel ideeën niet meer terugkomen.

Bij Colored Sands hoor je de vele effecten, maar bij de nieuwe ep is alles zo puur mogelijk gehouden. Zo is de ritmesectie live opgenomen en dat draagt dan ook bij aan het live-gevoel. Het pakt evenwel wisselend uit. Er is enerzijds veel ruimte voor nuances, anderzijds mist er soms iets dat de luisteraar er bij betrekt. De bas had overigens op de stevige momenten wat harder in de mix mogen staan. Het zijn vooral de gitaarpartijen die het voortouw nemen. De drums volgen, al komt Patrice Hamelin met de nodige variaties op de proppen, bijvoorbeeld in het dynamische Besieged, waar doomy en duistere momenten en intense blastpassages elkaar afwisselen. In dit sterke gedeelte is ook de polyritmiek aanwezig. Het is een deel waar Hufnagel veel invloed op heeft gehad en daardoor klinkt het wezenlijk anders dan de eerste 21 minuten.

Pleiades’ Dust is een buitengewoon knap, experimenteel en verhalend werkstuk van meer dan een half uur. Veel geduld om de compositie te doorgronden is absoluut vereist. Met elke luisterbeurt vordert het aantal aanknopingspunten en ontvouwt zich een interessant geheel, dat het beste met de koptelefoon te beluisteren is. Voor de doorgewinterde kenner van polyritmiek, verschillende toonladders en de muziek van Gorguts is het allemaal relatief goed te volgen. Behoor je niet tot die groep, dan heb je hier een flinke kluif aan.

Tracklist:
1. Pleiades’ Dust

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 12 mei 2016

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.