Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam Suleiman (Syrach) - 43
  • Alwin Schnoing (The Wounded)† - 50
  • Sara Tenaglia (In Tormentata Quiete) - 44
  • Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

Vandaag overleden:
  • Ben Graves (Murderdolls) - 2018
Review

Kamelot - Silverthorn
Jaar van release: 2012
Label: SPV / Steamhammer Records
Kamelot - Silverthorn
Kamelot is twee jaar na Poetry for the Poisoned terug met de nieuwe plaat Silverthorn. Slaat Kamelot met dit conceptalbum een nieuwe weg in? Het zou een mooie gelegenheid zijn, maar de cover doet vooralsnog vermoeden van niet. Deze is geheel in lijn met vorige albums. Is dat een voorteken?

Het album opent een intro die zo van Epica afkomstig kon zijn. Dat is natuurlijk best ironisch, aangezien Epica de naam ontleent aan een Kamelot album. Daar houdt de vergelijking overigens niet op. De koorzang die te horen is klinkt ook alsof het bij die Nederlandse band vandaan komt. Dat is niet zo raar, want het koor bestaat uit mensen van de Gate studios, waar ook Epica vaste klant is. De hand van de producer is ook goed merkbaar in het gitaargeluid, wat bij Kamelot geleidelijk aan steeds meer op dat van die andere genoemde band is gaan lijken. Gelukkig zijn de songs van Kamelot wel anders, want Kamelot klinkt nog altijd als Kamelot. Misschien zelfs iets teveel.

Ach, wat zeur ik nou eigenlijk? Kamelot heeft al lang niet meer echt verrast, dus eigenlijk weet je al wat je krijgt op dit album. Men heeft het Kamelot-geluid nu echter wel tot in de puntjes uitgewerkt. De melodieën zijn vet, maar helaas wel voorspelbaar. Wie enkele van de voorgaande albums heeft zal weinig verrassends horen. Maar hoe je het ook wendt of keert, het vakmanschap op dit album is hoog, want de muzikanten zijn stuk voor stuk van grote klasse. Geen noot staat verkeerd in deze nummers, want alles valt precies op z'n plek. Helaas is het daardoor dus ook juist zo voorspelbaar. Een kleine verandering zijn de vrouwelijke vocalen. Deze keer mag achtergrondzangeres Elize Ryd (Amaranthe) nu ook eens een beetje op de voorgrond treden; een rol die in het verleden enkele malen was weggelegd voor Simone Simons (jawel, van Epica). Ook zit er weer wat brutere zang in zoals Shagrath van Dimmu Borgir dat in het verleden al eens heeft toegevoegd. Nu komt het echter uit de keel van de lieftallige Alissa White-Gluz (The Agonist), die overigens ook in de videoclip van Sacrimony te zien is. Ondanks dat de bijdrage klein is, zijn de dames een genot om naar te luisteren, want ze klinken gewoon erg goed.

Natuurlijk klinkt ook Roy Khan weer goed als vanouds. Alleen heeft hij zich een ander kapsel en andere naam aangemeten. Het is namelijk echt onvoorstelbaar hoe dicht nieuwe zanger Tommy Karevik zijn voorganger Khan benadert. De klank en uitspraak is nagenoeg gelijk. En dat is gelijk ook een zwaktebod van dit album. Met Karevik heeft Kamelot dan wel een nieuwe zanger in huis gehaald die er voor zorgt dat Kamelot nog altijd als Kamelot klinkt. Het zorgt er ook voor dat dit album totaal niet verfrissend klinkt, wat iets is wat deze band nu juist wel nodig heeft. Als Karevik meer ruimte had gekregen om zijn eigen ding er in te leggen had het heel wat verrassender kunnen uitpakken. Nu is Silverthorn slechts een leuk Ravensburger-schilderij, verpakt als Kamelot-album.

Tracklist:
1. Manus Dei
2. Sacrimony (Angel Of Afterlife)
3. Ashes To Ashes
4. Torn
5. Song For Jolee
6. Veritas
7. My Confession
8. Silverthorn
9. Falling Like The Fahrenheit
10. Solitaire
11. Prodigal Son
12. Continuum

Score: 70 / 100

Reviewer: Tonnie
Toegevoegd: 29 oktober 2012

Meer Kamelot:

Kamelot - Silverthorn
Reactie van wyrm op 29-10-2012 om 14:52u

Uitstekende review, mooi geschreven en toevallig ook helemaal mee eens! Mijn complimenten!

Kamelot - Silverthorn
Reactie van pos op 29-10-2012 om 15:33u

Reden te meer voor Kamelot fans om eens naar Seventh Wonder te gaan luisteren. De eigenlijke band van zanger Tommy Karevik. Die zijn echt een klasse beter.

Kamelot - Silverthorn
Reactie van Metalrockx op 29-10-2012 om 15:38u
Score: 85 / 100

Knappe bespreking, met veel waarheid in, maar de score is te laag.
Ik was ook teleurgesteld na de eerste luisterbeurt, aangezien het allemaal wel heel mooi en orchestraal klonk, maar te weinig power had. Maar de plaat wordt steeds sterker door meerdere malen te luisteren.

Niet alleen blijft de single Sacrimony in je hoofd zitten, ook Silverthorn, Solitaire en Prodigal Son zijn buitengewone songs! Met dit album hebben ze de donkerder koers van Ghost Opera en Poetry for the Poisoned achter zich gelaten en zijn ze terug gekeerd naar het mooie geluid van The Black Halo. Graag had ik wat meer power uit de Karma periode gehad.

Kamelot - Silverthorn
Reactie van Metaller op 29-10-2012 om 16:00u
Score: 82 / 100

Nee, niets vernieuwend, zonde dat Karevik zo op Khan moet klinken..Maar kan verder niks anders zeggen dat het een prima plaat is. Karevik is gewoon een topzanger en heeft zo veel in zijn mars.

Luister inderdaad maar eens naar Seventh Wonder. Die band heeft al enige juweeltjes uitgebracht in hun prille carrière.

Kamelot - Silverthorn
Reactie van Nicolas op 29-10-2012 om 16:14u
Score: 60 / 100

Compleet zonder verrassingen en daardoor echt wel wat te saai zoals ook al een beetje op Poetry for the poisoned het geval was, Karevik is een goeie zanger maar ik had het ws meer gewaardeerd als ze iemand met een eigne en origineel geluid hadden gevonden ipv een Khan kloon want deze beste man zal fdan ook altijd zo gezien worden, een kloon ipv zijn eigen persoon.
Ik had meer verwacht..

Kamelot - Silverthorn
Reactie van metaljanet op 29-10-2012 om 18:16u

dus een zanger ik zeg maar iets als danko jones had de boel kunnen redden? en omgekeerd, mss moeten ze dat eens proberen : )

Kamelot - Silverthorn
Reactie van Een Metalfan op 29-10-2012 om 19:08u

nee metaljanet, dat staat er niet. Niet alles is zo zwart/wit.

Kamelot - Silverthorn
Reactie van Erwin op 29-10-2012 om 19:22u
Score: 86 / 100

Beter dan Epica en The black halo vind ik dit album niet, maar het is voor mij wel een voortuitgang na de twee laatste albums. Niet bijster origineel en het had soms wat complexer gemogen, maar er wordt middels mooie melodieen en betere refreinen dan op de vorige platen een verhaal verteld, waardoor het album ook meer een geheel is dan de laatste twee albums. Karevik lijkt qua stemgeluid zeker op Khan en dit komt op de albums van Seventh wonder nog wat meer tot zijn recht. Hier excelleert hij vooral in 'Song for Jolee'. Zijn stem is in ieder geval wel zeer geschikt om verschillende emoties door te laten klinken.

Kamelot - Silverthorn
Reactie van Jeroen op 29-10-2012 om 19:24u

Karevik heeft wat mij betreft een veel kleurrijker stemgeluid dan Khan. Wel degelijk een eigen sound dus. Maar als je als band ruimte laat voor zulke vlakke zanglijnen dan komt geen enkele zanger tot z'n recht. Khan was immers ook veel gaver en sterker bij Conception, vind ik dan.

Kamelot - Silverthorn
Reactie van Een Metalfan op 29-10-2012 om 20:39u

Heel erg leuk bedacht, maar Karevik zingt duidelijk beter dan Khan. En met name de refreinen zijn echt heel erg `Seventh wonderig`. Gelukkig kan Karevik de songs ook live zingen en was Khan daar gewoon niet zo goed in.

Kamelot - Silverthorn
Reactie van Een Metalfan op 29-10-2012 om 20:42u

Overigens kan je ze niet heel erg kwalijk nemen dat de zanglijnen op Khan lijkt. Als je de interviews leest met gitarist Youngblood, zal je lezen dat het grootste deel van de nummers al geschreven was toen Khan nog in de gelederen aanwezig was. Karevik schreef wel alle teksten zelf, maar de rest stond al vast!

Kamelot - Silverthorn
Reactie van Pepijn op 30-10-2012 om 20:14u
Score: 40 / 100

Voorspelbaar, saai, gitaar geluid dat van minder belang lijkt en flink heeft in moeten leveren tov het keyboard, een zanger die te weinig de ruimte krijgt echt te excelleren en te gepolijst. Derde albums op rij dat zwaar teleurstelt!

Kamelot - Silverthorn
Reactie van Mark op 01-11-2012 om 09:49u
Score: 95 / 100

Beste album sinds The Black Halo!

Kamelot - Silverthorn
Reactie van VaDeR op 01-11-2012 om 13:18u
Score: 80 / 100

Leuk album, zeer goede zanger maar het wordt nu toch echt tijd dat ze
de Gothic Saus droppen en hun muziek weer opleuken met een meer
metal georiënteerd geluid.

Het wordt mij allemaal wat te gezapig. Voorheen hadden ze meer
Variatie in hun muziek. Zoals als hierboven ook al is benoemd :
Productie is erg goed, maar eigenlijk veel te gepolijst. Vooral het gitaargeluid is veel te gladjes.

en....drop die female vocals....is zo langzamerhand veel te veel gedaan
en persoonlijk heb ik het TOTAAL GEHAD met dat soort invloeden.

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.