• Jon Blank (Orange Goblin) - 2009
  • Matsumoto Hideto (X Japan) - 1998

Firewind - Stand United
Jaar van release: 2024
Label: AFM Records

-

Met Stand United is Firewind aanbeland bij album nummer 10. Dit verschijnt 22 jaar na het debuut Between Heaven And Hell. De Griekse band onder leiding van Gus G heeft ditmaal weer eens een stabiele line-up. Het album is gemaakt door dezelfde groep muzikanten als de titelloze voorganger uit 2020. Toen was er een ware exodus gaande, met het vertrek van drie bandleden. Sindsdien bestaat Firewind uit Gus G, zanger Herbie Langhans, bassist Petros Christodoulidis en drummer Johan Nunez.

Firewind is een verdienstelijk album, maar de lat voor de opvolger mocht best wat hoger. Stand United is in ieder geval consistenter. Waar Firewind een allergaartje van allerlei stijlen is, bevat de nieuwe plaat tien songs in dezelfde stijl. Voorheen kon Firewind bestempeld worden als een pure powermetalband. Stand United is van begin tot eind stevige hardrock. Het titelnummer is de enige track die er muzikaal uitspringt vanwege de snelheid, tempowisselingen en felheid van weleer.

De rest van het album is niet per se eentonig, maar halverwege beginnen de songs inwisselbaar te worden. Ondanks het feit dat nummers zoals Fallen Angel en Cains catchy van opzet zijn, razen ze voorbij zonder echt op te vallen. De plaat gaat als een nachtkaars uit met de twijfelachtige cover Talking In Your Sleep en de ballad Days Of Grace. Daarnaast levert Gus G vrij standaard gitaarwerk. Uiteraard vlammen de solo’s als altijd, maar de riedels klinken bekend in de oren.

Er zijn ook pluspunten, zoals de kraakheldere productie, die superieur is aan alle voorgangers. Het refrein van Destiny Is Calling, een track die al een jaar geleden is vrijgegeven, heeft zich op talloze onbewaakte momenten in mijn hoofd genesteld. En zanger Herbie bewijst een aanwinst te zijn voor de band. Hij zorgt ervoor dat het algehele niveau wordt opgekrikt. Stand United is niet de overtreffende trap van Firewind, eerder het omgekeerde. Voor een band met een status zoals Firewind is het gebodene vrij standaard. Het kan er prima mee door, maar daar is alles mee gezegd.

1. Salvation Day
2. Stand United
3. Destiny Is Calling