• Valentin Zechiu (Magica) - 46
  • Vito Marchese (Novembers Doom) - 42

Einar Solberg - The Congregation Acoustic
Jaar van release: 2024
Label: InsideOut Music

-

Binnenkort begint de Europese tour van Leprous. Daarna vliegt frontman Einar Solberg door naar Latijns Amerika om daar akoestische shows te spelen, waarin hij zowel nummers van Leprous als solotracks ten gehore gaat brengen. Hij heeft het er maar druk mee, want na het afronden van een nieuwe Leprous-langspeler (die later dit jaar uitkomt) verschijnt een akoestische versie van het album The Congregation (2015), een registratie van de livestream uit 2022.

The Congragtion Acoustic is een minimalistische benadering van de originele plaat. Je hoort ‘slechts’ Solberg op zang en piano. Het is een release waar je heel aandachtig naar moet luisteren, zonder afgeleid te worden door omgevingsfactoren. Alleen dan is de impact groot. Dan kun je namelijk horen hoeveel emotie de Noor in zijn vocale performance stopt en hoe de instrumentatie gearrangeerd is tot alleen pianospel.

De songs krijgen door deze benadering een veel reflectiever en breekbaarder karakter. Niet in de laatste plaats door de bezielde voordracht van Solberg. Hij zit er wel eens naast overigens, maar dat stoort geenszins. Sterker nog, wie zich laat raken door zijn zang, geniet waarschijnlijk over de hele lengte van deze bijzondere set. Vooral Rewind, The Flood en Slave maken veel indruk in deze setting. In enkele andere tracks, zoals Red, mis je toch de puntigheid van de originele versie.

The Congregation Acoustic is heel anders dan de originele plaat van negen jaar geleden. Indrukwekkend op een ingetogen manier. Het is vooral een geschikte registratie om in alle rust naar te luisteren. Je kunt er wat mee of helemaal niet. Het is vooral een release voor de doorgewinterde fan die niet genoeg kan krijgen van de unieke zang van Einar Solberg. Het is een gewaagde keuze van hem om juist het minst akoestisch klinkende album in de Leprous-discografie te arrangeren. Knap gedaan.

1. The Price
2. Third Law
3. Rewind