Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong uit het jaar 2006?

Amon Amarth - Cry Of The Black Birds
Amorphis - House Of Sleep
Ancient Rites - Templar
Celtic Frost - A Dying God Coming Into Human Flesh
Delain - The Gathering
Dragonforce - Through The Fire And Flames
God Dethroned - Hating Life
Hatebreed - Destroy Everything
In Flames - Come Clarity
Iron Maiden - For The Greater Good Of God
Kataklysm - Crippled And Broken
Killswitch Engage - My Curse
Lamb Of God - Walk With Me In Hell
Legion Of The Damned - Legion Of The Damned
Lordi - Hard Rock Hallelujah
Mastodon - Crystal Skull
Megadeth - Gears Of War
Motörhead - God Was Never On Your Side
My Dying Bride - To Remain Tombless
Sabaton - Attero Dominatus
Satyricon - K.I.N.G.
Slayer - Cult
Stone Sour - Through Glass
Tool - Vicarious
een andere kraker uit 2006

[ Uitslag | Enquêtes ]

    2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
  • 3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
  • 4 mei:
  • Dool
  • 7 mei:
  • Pvris en Scene Queen
  • VV (Ville Valo) en Zetra
  • 8 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
    2 juni:
  • Alien Weaponry
  • Machine Head
Kalender
Vandaag jarig:
  • Charles Tremblay-Laroche (Astral Gates) - 44
  • Damien Capolongo (Lonewolf) - 45
  • Glenn Morten Nordbø (The Sins Of Thy Beloved) - 49
  • Jake Dreyer (Witherfall) - 32
  • Jarno Markus (Frostburn) - 44
  • John Glascock (Jethro Tull)† - 73
  • Joni Koskinen (Kivimetsän Druidi) - 39
  • Miles Copeland (platenbaas) - 80
  • Niklas Olausson (Broken Dagger) - 41
  • Rui Duarte (Ramp) - 52
  • Stuart Antsis (Cradle Of Filth)† - 50
  • Weronika Zbieg (Totem) - 41
  • Yan Maillard (Dominici) - 51

Vandaag overleden:
  • Jeff Hanneman (Slayer) - 2013
  • Jon Blank (Orange Goblin) - 2009
  • Matsumoto Hideto (X Japan) - 1998
Review

House Of Atreus - Orations
Jaar van release: 2024
Label: Iron Bonehead Productions

 -

House Of Atreus is een band afkomstig uit het Amerikaanse Minneapolis met een voorliefde voor Griekse mythologie en death metal, zo leert een snelle rondgang op het internet. De invloed van de Griekse heldensagen is eenvoudig genoeg terug te vinden in de teksten, die bol staan van de oude goden en helden. Het verband met death metal is echter minder makkelijk te duiden tijdens het beluisteren van de nieuwste schijf van de band, het mini-album Orations. Nu is death metal tegenwoordig nogal een grote vlag geworden die een nog grotere lading dekt, met zoveel kruisbestuivingen met andere genres dat het bijna ondoenlijk is om het label nog effectief te gebruiken.

Ook na meerdere luisterbeurten is het lastig om precies te zeggen waar de band nu precies past. House Of Atreus stuitert heen en weer tussen klassieke heavy metal, folk metal, power metal, thrash metal, black metal en vooruit, hier en daar ook een snufje death metal. En “stuiteren” is hier een bewust gekozen woord. Elk nummer is een lappendeken aan riffs en melodische elementen in verschillende stijlen en tempi, slordig aan elkaar genaaid en meestal niet goed passend. De riffs zijn hoekig en stroef, de tempowisselingen chaotisch en de solo’s warrig en wild. Wat het vooral niet is, is gelikt en gepolijst. Misschien dat hier de sleutel ligt tot dit mini-album, dat zes tracks met een totale lengte van 33 minuten bevat.

De mix van stijlen levert een onnavolgbaar geheel op dat de luisteraar soms in verwarring achterlaat. Het helpt ook niet dat de productie rommelig is en de overgangen tussen de segmenten vaak moeilijk te volgen zijn. Daarbij komt ook dat de band zelf bepaald niet strak staat te musiceren, waarbij vooral opvalt dat de drums vaak niet goed bij de riffs lijken te passen – of andersom, natuurlijk. Het lijkt soms wel op het bandje van de buurjongen tijdens de repetitie in de garage van zijn vader, waarbij elk bandlid gebogen over zijn instrument zijn eigen ding staat te doen.

Er is dus weinig eenheid in de nummers te bekennen. Nu zou je kunnen zeggen dat House Of Atreus een ideeënband is, waarbij het juist gaat om de snelle afwisseling van originele invallen. Maar dan nog is een zekere eenheid gewenst om de luisteraar enige houvast te geven. En als die ontbreekt en de originele invallen verre van origineel blijken te zijn, dan kun je niet spreken van een geslaagd album.

Neem nu Cathedral Of Ancestry, dat gewoonweg een vervelend nummer is om naar te luisteren. Het is een midtempo track, gebouwd rond een aantal niet al te goede heavymetal-riffs die af en toe een powermetal-randje krijgen. Drums en gitaren weten elkaar steeds net niet te vinden en het meedreinrefrein is ronduit storend. Tel daar twee zeer matige solo’s bij op en je krijgt een nummer dat je het liefst halverwege afzet. Het klinkt alsof ze het tijdens een repetitie in één keer hebben opgenomen en het vervolgens zo op het album hebben geslingerd.

Morphos Of Degeneration lijkt nog het meest op een klassiek deathmetal-nummer en is als geheel relatief stijlvast, wat het tot de beste – of althans, de minst storende – track op het album maakt. Toch volgen ook hier de riffs elkaar in hoog tempo op en valt eens te meer op hoe onsamenhangend de instrumentatie hier en daar klinkt. Het sluitstuk van Orations is een coverversie van Riding The Storm (1987) van de Duitse band Running Wild, dat midden jaren tachtig bekend werden met wat men “piraten-metal” is gaan noemen (met Alestorm als de bekendste moderne vertegenwoordiger van dit genre). De cover valt op door de slordige uitvoering en de rauwe stem van zanger Anxietous Nero, die niet goed bij dit nummer past.

Nee, Orations is geen album dat ik snel weer zal draaien. In de bijgeleverde bio wordt vermeld dat er hier sprake is van een “strategische omweg” waarmee de band een nieuw geluid heeft willen ontwikkelen. Het verschil met de voorganger, From The Madness Of Ixion (2018) is in elk geval groot. Dat album, hoewel bepaald geen meesterwerk, kende in elk geval een grotere samenhang en een duidelijke identiteit. Je vraagt je af waarom de omweg nodig was en vooral wat er dan “strategisch” aan was. Het lijkt mij niet dat ze nu de juiste richting in zijn geslagen.

Tracklist:
1. Reascension Of Mastery
2. Thy Wounded Souvereignty
3. Under An Accursed Dynasty
4. Morphos Of Degeneration
5. Cathedral Of Ancestry
6. Riding The Storm (Running Wild-cover)

Score: 42 / 100

Reviewer: Jürgen
Toegevoegd: 25 februari 2024

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.