Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam Suleiman (Syrach) - 43
  • Alwin Schnoing (The Wounded)† - 50
  • Sara Tenaglia (In Tormentata Quiete) - 44
  • Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

Vandaag overleden:
  • Ben Graves (Murderdolls) - 2018
Review

Chaostar - The Undivided Light
Jaar van release: 2018
Label: Season Of Mist
Chaostar - The Undivided Light
Een samenkomst van klassieke en experimentele muziek, zo omschrijft Christos Antoniou het werk van Chaostar. Het project kwam twintig jaar geleden van de grond toen de gitarist/toetsenist van Septicflesh zijn ideeën, die hij niet in de metalband kwijt kon, wereldkundig wilde maken. Het gevolg is een grenzeloze samenkomst van klassieke muziek, trip-hop, ambient, wereldmuziek en andere elementen.

De avant-gardistische aanpak is vooral interessant. Opvallend is dat het nieuwste werk weliswaar experimenteel is, maar tevens helder, rustgevend en toegankelijker dan wat de componist op vorige releases laat horen. Zo is het triphoppende titelnummer makkelijk verteerbaar en datzelfde geldt voor het afsluitende, deels post-rockende Ying & Yang.

In laatstgenoemde schittert zangeres Androniki Skoula met haar theatrale zang en het blijft niet bij dat moment. Zo begint ze al solo in de openingstrack Tazama Jua (waarin ze aan Ofra Haza herinnert). Buitengewoon knap hoe ze de nummers verrijkt met haar grote bereik en emotionele voordracht. Liefhebbers van Diamanda Galás vinden hier beslist wat van hun gading. In Blutbad doet haar stem heel even denken aan Patrícia Andrade van Sinistro. In deze dynamische compositie zorgt Margarita Stadler met een Duitstalige kinderstem voor een memorabele bijdrage. Het nummer begint met getokkel en flageoletten en mondt uit in een samenkomst van blazers, klassieke zang, paukenslagen en een kerkorgelmelodie.

Elk nummer bevat wel een nieuw element waardoor het interessant blijft om te blijven luisteren. Het atmosferische Stones And Dust bevat dramatiek en interessant drumwerk van Nikolaos Velentzas, een Shirley Bassey-achtige twist in de zang, iets van Dead Can Dance en cinematische strijkers- en blazerspartijen. Behalve filmmuziek komen er ook met regelmaat oosterse melodieën voor die voor een spiritueel karakter zorgen, zoals in Mέμνησο. Daarin speelt Vahan Galstyan, net als in Ying & Yang, de Armeense doedoek, een blaasinstrument. Toch is het nummer een wat fragmentarische aangelegenheid, want de kalmerende muziek wordt een paar keer onderbroken door levendige, klassieke muziek. De overgangen in Silent Yard verlopen aanvankelijk soepeler. Daardoor blijf je als luisteraar makkelijker in de elektronische en folky ambient flow hangen. De laatste twee minuten van de tien sluiten stevig af en dat had niet gehoeven. Die move is moeilijk te begrijpen.

Zo zit je doorgaans te genieten en te ontdekken, maar ontbreekt bij vlagen een comfortabele flow. Wellicht met opzet, want avant-garde is natuurlijk nooit bedoeld geweest om toegankelijk te klinken, maar sommige overgangen laten de luisteraar wel met vragen zitten. Het is daardoor geen gemakkelijke release, maar een die de luisteraar heen en weer smijt tussen uitersten. The Undivided Light bevat aan de ene kant moeilijk te doorgronden passages en aan de andere kant intrigerende ambient met een spiritueel karakter en de knappe zanglijnen van de zeer vaardige Androniki Skoula. Antoniou is erin geslaagd om klassieke en experimentele elementen samen te brengen.

Tracklist:
1. Tazama Jua
2. Blutbad
3. Stones And Dust
4. The Undivided Light
5. Mέμνησο
6. Silent Yard
7. Ying & Yang

Score: 80 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 27 maart 2018

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.