• Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

Vintersorg - Naturbål
Jaar van release: 2014
Label: Napalm Records
Vintersorg - Naturbål
De teller loopt aardig op voor het Zweedse Vintersorg. De band van duizendpoot Andreas Hedlund (hoewel Vintersorg inmiddels uit een duo bestaat, is hij de drijvende kracht) viert dit jaar zijn twintigjarig jubileum en doet dat met een gloednieuw album. Naturbål is de negende spruit van het gezelschap. Het is bovendien de derde van vier albums die in het teken staan van de vier elementen. Nadat eerder de elementen ‘aarde’ (Jordpuls) en ‘lucht’ (Orkan) behandeld zijn, richt Naturbål zich op het element ‘vuur’.

Wie verwacht dat daar een hard of agressief album uit zou ontstaan, komt enigszins bedrogen uit, want hoewel er af en toe enkele screams opduiken, kenmerkt Naturbål zich vooral door dromerige melodieën en een fraai, bij vlagen wat melancholisch aanvoelend folktintje. Vooral Ur Aska Och Sot en Överallt Och Ingenstans komen daardoor erg goed uit de verf. En Blixt Från Klar Himmel klinkt daarentegen wel direct een stuk feller. Toch komt de muziek van Vintersorg meer tot zijn recht op de rustigere momenten, waarin de band erin slaagt om een erg fijne, dromerige sfeer te creëren en de nummers heel vloeiend en ‘natuurlijk’ klinken, maar tegelijkertijd nergens voorspelbaar worden. Lågornas Rov maakt dat het best duidelijk: hoewel Vintersorg zich ook hier af en toe beroept op screams, is het juist het clean gezongen refrein dat het sterkst is. Het mooiste nummer is echter het dynamische Rymdens Brinnande Öar, dat in de ruwere, onstuimige delen wel wat doet denken aan Thyrfing, maar vooral opvalt door de fraaie vocale bijdrage van Frida Eurenius.

Na enkele progressieve uitstapjes is Vintersorg sinds Solens Rötter weer wat meer teruggekeerd naar de ‘folkroots’ van weleer. Die lijn wordt ook op Naturbål doorgetrokken. Het neemt niet weg dat de muziek nu niet direct makkelijk te verteren is, want in tegenstelling tot veel andere bands in dit genre, laat de muziek van Vintersorg zich niet zo makkelijk vangen en vergen de vaak nogal abstracte, maar melodierijke nummers nogal wat inlevingsvermogen. Gevolg is wel dat de sound van Vintersorg uit duizenden herkenbaar is, niet in de laatste plaats door de zeer sterke cleane zang. Die herkenbaarheid is tegenwoordig al heel wat waard. Naturbål is misschien niet het meest spectaculaire album dat dit jaar is uitgekomen, maar het is desondanks een zeer charmant schijfje van een band die weet waar zijn sterke punten liggen.

1. Ur Aska Och Sot
2. Överallt Och Ingenstans
3. En Blixt Från Klar Himmel