• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Devilment - The Great And Secret Show
Jaar van release: 2014
Devilment - The Great And Secret Show
Dani Filth kan gerust een bezig mannetje worden genoemd. Zo is de zelfbenoemde 'Luciferian' natuurlijk frontman van het legendarische Cradle Of Filth en is zijn naam ook verbonden aan de nieuwe supergroep Temple Of The Black Moon. Beide bands brengen pas in 2015 materiaal uit en dat betekent dat er tijd genoeg was om ook nog een album op te nemen met een ander nieuw project: Devilment.

Gitarist Daniel Finch riep de band in 2011 in het leven, maar kreeg het niet voor elkaar om tot een stabiele line-up te komen. Finch zal dan ook een sprong van blijdschap hebben gemaakt, toen Dani Filth interesse toonde om zich bij de formatie te voegen. Want met hem haal je niet zomaar een willekeurige zanger in huis, maar een frontman van formaat.

De link tussen Devilment en Cradle Of Filth is snel gelegd. Zeker wanneer Devilment thematisch het ook in de duistere hoek zoekt en zijn muziek verpakt in een donkere/gotische en horror-achtige sfeer. De plaat is vernoemd naar het boek The Great And Secret Show van Clive Barker en is mede beïnvloed door H.P. Lovecraft, Tim Burton en zelfs de macabere kant van Roald Dahl. Muzikaal heeft de band echter wel een eigen gezicht, hoewel er altijd referenties naar Cradle Of Filth zijn. Luister maar eens naar de keys aan het einde van Even Your Blood Group Rejects Me.

Het album zet je even op het verkeerde been tijdens openingstrack Summer Arteries. Een beloftevol intro wordt onderbroken door een schelle en een tegen het valse aan kreet van Dani Filth, gevolgd door een Rammstein-achtige beat. Dit wordt echter meteen rechtgezet door fijn gitaarspel van de gitaristen Daniel Finch en Colin Sparks. Beiden komen met lekkere uptempo-riffjes, die aan de basis staan van het groovy en toegankelijke karakter van Devilment. De band richt namelijk niet op zware en over de top passages, maar houdt de nummers voornamelijk rechttoe-rechtaan en simpel. Zo is bijvoorbeeld de rol van Lauren Francis, die de keys en backingvocals verzorgt, erg beperkt maar zijn de momenten waarop ze te horen is, wel aangenaam en vaak sfeerbepalend.

Grootste sfeermaker is natuurlijk de heer Filth zelf en dat zal voor velen de 'hate it or love it'- factor zijn. Zijn ijzingwekkende screams hoef je (op een enkeling na) niet te verwachten. Hij zingt het album vol met de zware vocalen die op de latere albums van Cradle Of Filth ook te horen zijn. Zijn prestaties verschillen wel per nummer. Zo weet hij sommige tracks aangenaam te sieren met een funky flow zoals Girl From Mystery Island en Summer Arteries maar heeft hij een erg vervelende manier van zingen in Even Your Blood Group Rejects Me. Ook is zijn gelach tussen de nummers door af en toe hooguit irritant. Er valt echter het meest van hem te genieten wanneer hij zich van zijn meest duivelse kant laat horen zoals aan het einde van Starring At The Werewolf Corps.

The Great And Secret Show is de tweede plaat waarbij Dani Filth betrokken is, die refereert aan het werk van Clive Barker, want ook Midian is gebaseerd op werk van de schrijver (Cabal). De link met Cradle Of Filth is dan ook moeilijk te negeren als je naar alle referenties gaat kijken. De plaat luistert in zijn totaliteit lekker weg maar weet helaas niet over de gehele linie te beklijven. De sfeerelementen zijn niet altijd overtuigend en ook de muzikale belijning is vaak te simpel en wordt te strak gehouden. Het mag iets losser en avontuurlijker. Toch is het album geen teleurstelling, daarvoor staan er genoeg leuke ideeën en goede songs op.

1. Summer Arteries
2. Even Your Blood Group Rejects Me
3. Girl From Mystery Island