• Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Firezone - Hell To Pay EP
Jaar van release: 2014
Label: RVP
Firezone - Hell To Pay EP
Wat zal onze hoofdredacteur met zijn handen in zijn denkbeeldige haren gezeten hebben. Wie o wie gaat dit plaatje bespreken? Hij heeft er blijkbaar even mee geworsteld, want dit cd’tje is dit voorjaar al verschenen. Uiteindelijk ben ik de klos. Het blijft altijd wel interessant als bands claimen van alle markten thuis te zijn en niet in een hokje te plaatsen zijn. Voor de meesten gaat die ballon niet op. Ook niet voor het Limburgse Firezone. De bandleden komen uit alle muzikale windrichtingen, maar wat zij laten horen op Hell To Pay is toch voornamelijk onvervalste nu-metal.

Zitten daar nog mensen op te wachten? Naar eigen zeggen heeft Firezone al de nodige live-successen geboekt, maar ik had nog nooit van ze gehoord. De stijl moet je natuurlijk liggen, maar wat de heren hier laten horen, is niet heel bijzonder. Het aangedikte gitaargeluid en de hiphopzang zijn voor mij al reden genoeg om de cd uit de speler te rukken, maar dan kan ik er weinig zinnigs over zeggen. For Show is dus al een redelijk vervelende track. De gitaarsolo is nog het interessantst, maar wordt verpest door de slechte productie. Als de zanger zijn rapteksten niet uitblaft, klinkt hij als een speenvarken. Als je Tiger Blood & Adonis DNA kan verdragen of niet in de lach schiet, is er iets goed mis met je. Dan is er ook nog Interlude: Ride The Tiger, dat nog het meest wegheeft van een bij voorbaat kansloos experiment. Het is sowieso erg goedkoop om een deel van een interview te gebruiken en daar enkel wat vage drums en samples onder te zetten. Lang geleden dat ik zulke rommel gehoord heb.

1. For Show
2. Excuse To Recuse
3. Interlude: Ride the Tiger
4. Tiger Blood & Adonis DNA
5. Who Am I

Reviewer: Ruud
Toegevoegd: 19 oktober 2014

Firezone - Hell To Pay EP
Reactie van Mmetal Meepy op 19-10-2014 om 17:36u

Een oprechte vraag: waarom reviewen (en dus aandacht aan besteden) dan? En op basis waarvan maken jullie je keuzes? Kunnen bezoekers van deze site eventueel tips ter review aandragen?

Er zijn namelijk talloze platen uit 2014 die wel aandacht verdienen, maar hier (nog) niet besproken zijn. Fallujah, Gazpacho, Beyond Creation, Panopticon, Ne Obliviscaris, Petrychor, Cormorant en Crippled Black Phoenix zijn zo maar een paar voorbeelden in de breedte (van postrock tot black metal) die ik niet alleen zelf erg goed vind, maar die ook internationaal hoge ogen gooien.

Nogmaals: oprechte vraag, geen kritiek.

Firezone - Hell To Pay EP
Reactie van Wouter vdw op 19-10-2014 om 19:41u

Normaal gezien reviewen sites ed. enkel de albums die ze opgestuurd krijgen. Ik vind het trouwens goed dat er aandacht wordt besteed aan alle albums en niet alleen de "goede". Als een band of een label kiest om albums naar bepaalde sites, zones, ... op te sturen, dan moeten ze er ook maar tegen kunnen dat ze een onvoldoende krijgen. Wat ze met de kritiek doen, dat moeten ze zelf weten. Of niet?

Firezone - Hell To Pay EP