• Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Enemy Of Reality - Rejected Gods
Jaar van release: 2014
Label: F.Y.B.
Enemy Of Reality - Rejected Gods
Wie bij het lezen van de naam Enemy Of Reality denkt met een metalcore- of thrashmetalband te maken te hebben, zit goed mis. Deze Griekse formatie, met zangeres Iliana Tsakiraki als boegbeeld, speelt namelijk progressieve, symfonische metal. Pas vorig jaar is de ambitieuze band geformeerd en inmiddels is er een album uitgebracht met de titel Rejected Gods.

Dit debuut is een gevarieerd werk geworden. Niet in de laatste plaats door de gastrollen. Zo voorziet Ailyn Giménez van Sirenia Needle Bites van fraaie zanglijnen, grunt Androniki Skoula van Chaostar mee in het duistere The Bargaining en wordt de plaat afgesloten met een mooie pianoballad, een duet met Maxi Nil van Jaded Star. Daarnaast speelt Mike LePond (Symphony X) nog mee in het minder opvallende My Own Master. Zonder hulp kunnen de Grieken ook prima uit de voeten, getuige het catchy Lifeless Eyes. Ondanks de losse samenwerkingen, is er toch een samenhang tussen de songs, onder meer doordat een viertal nummers een geheel vormt, dat gebaseerd is op de Griekse mythe van Orpheus en Eurydice.

Je hoort duidelijk dat er bekwame muzikanten aan het werk zijn. Zangeres Iliana (ex-Meden Agan) voert op veel momenten de boventoon. De frontvrouw, die ook meezingt op het laatste werk van Septicflesh, kan prima uit de voeten met zowel popstem als operastem, ook al laat de klassiek geschoolde de tonen zo nu en dan iets te veel trillen naar mijn mening. Aan het einde van het sterke One Last Try laat de (lyrische) sopraan haar enorme bereik gelden. In hetzelfde nummer hoor je ook dat de andere muzikanten professionals zijn. Zo duelleren gitarist Steelianos Amirides en de jonge, zeer getalenteerde toetseniste Marianthie Makropoulou op hoog niveau. Op andere momenten vliegt de gitarist met zijn riffs en solo’s af en toe wel uit de bocht. Marianthie laat een rijke variatie aan interessante keyboardmelodieën (waaronder xylofoon) en orkestrale arrangementen horen die af en toe goed wordt uitgelicht. Zo nu en dan is het bijna vrolijke, futuristische keyboardspel in bijvoorbeeld Torn Apart nog even wennen, maar na verloop van tijd ligt het prima in het gehoor en is het memorabel.

Ondanks de heldere productie vergt het meerdere luisterbeurten om alle details goed te horen. Het ene moment staat een bepaald instrument te hard afgesteld en het andere moment te zacht, waardoor het optimale rendement van de prima opgebouwde composities helaas niet wordt behaald. De drums en de bas staan zacht in de mix waardoor er wat power mist. Productioneel laat men dus nogal wat steken vallen.

Rejected Gods is een metalopera die door de bandleden strak wordt uitgevoerd. Pas na een aantal luisterbeurten openbaren meerdere nummers hun kracht, voornamelijk veroorzaakt door het progressieve karakter. Voor een debuut laat het merendeel van de tracks ondanks de mindere productie een goede indruk achter. Later dit jaar staat het vijftal op het Metal Female Voices Fest in België.

1. Medusa
2. My Own Master
3. Lifeless Εyes