In Flames - Siren Charms
Jaar van release: 2014
Label: Sony Music
In Flames - Siren Charms
Deze melodieuze deathmetalband uit Götenborg behoeft nauwelijks een introductie. In Flames heeft geweldige albums uitgebracht en is één van de vaandeldragers van het melodeathgenre. Een nieuw album van In Flames leidt steevast tot verhitte discussies. Een terugkeer naar het oude geluid van In Flames zit er niet meer in. Toch werd het laatste album Sounds Of A Playground Fading, uit 2011, door verschillende metalsites zeer positief ontvangen. Siren Charms klinkt volgens de bijgevoegde beschrijving zwaarder dan de voorgaande albums. Ik ben benieuwd of Siren Charms het vorige album kan evenaren of misschien zelfs overtreffen.

Siren Charms opent met In Plain View . Een nummer dat zo van het vorige album af had kunnen komen. Een mooie afwisseling tussen screams en cleane zang. De stem van Anders Fridén komt uitstekend naar voren. Met zijn wanhopige en smekende stemgeluid, creëert hij een emotionele sfeer. Everything’s Gone vervolgt op dezelfde wijze, waardoor het album vrij bruut opent. Dit is een heerlijk melodieus deathmetalnummer, zoals we dat van deze band gewend zijn.

Vanaf Paralyzed gaat het tempo naar beneden. Het wordt voor een groot gedeelte van de fans even slikken. Er volgen een aantal rustige en gevoelige tracks. Through Oblivion klinkt geweldig. De wanhoop spat van deze track af. Dit nummer doet mij denken aan Liberation van het vorige album. De screams verdwijnen naar de achtergrond. Er wordt voor een rustige opbouw gekozen, met ruimte voor mooie solo’s. Ondanks dat het tempo erg laag ligt, voelen de songs wel bruut aan. Het album voelt ‘gewoon’ aan als een melodieuze deathmetalplaat. Een opvallende track is When the World Explodes, dat zich laat omschrijven als een progressief metalnummer met operazangeressen en spacerockachtige geluiden. Het is absoluut geen slechte song, maar toch denk ik dat fans de wenkbrauwen fronsen bij het beluisteren van deze track.

Snel verder met Rusted Nail. Dit is de eerste single van dit album en al enkele weken op internet te beluisteren. Vanaf dit nummer gaat het tempo weer iets omhoog. Persoonlijk vind ik het een heerlijk nummer dat symbool staat voor het nieuwe geluid van In Flames. Dit door de typische screams afgewisseld met cleane zang. Halverwege het nummer zit er een geweldige gitaarsolo in van Björn Gelotte. Monsters In The Ballroom is het vermelden waard. Al is het alleen al vanwege het opzwepende einde van het nummer. In Flames bewaart het beste voor het laatst, want in Filtered Truth wordt er ouderwets gas gegeven. Met een krijsende Friden wordt het album met een ruw randje afgesloten.

Siren Charms is een logisch vervolg op de vorige albums Sounds Of A Playground Fading en A Sense Of Purpose. Siren Charms is in mijn ogen een geweldig album geworden. Het album staat vol met schitterende emotionele nummers. Het album is zeer afwisselend en verveeld daardoor geen moment. In Flames zet de lijn door die zij ruim tien jaar geleden hebben ingezet. Toch mag het van mij allemaal wel iets heftiger. Iets meer screams en een aantal uptemponummers hadden het cijfer opgetrokken. Toch heeft dit album voor mij zeker Sound Of A Playground Fading kunnen evenaren. Een eindoordeel geven aan dit album valt niet mee. Het is een album dat waarschijnlijk weer tot flinke discussies gaat leiden. Voor de liefhebbers van het ‘latere’ In Flames is Siren Charms een meesterwerk, voor de fans van het oudere werk is het behoorlijk schrikken.

1. In Plain View
2. Everything’s Gone
3. Paralyzed