Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
  • 16 mei:
  • Masters Of Reality
  • Party Cannon en Cognitive
  • Riot V en Tailgunner
    10 juni:
  • Hatebreed en Crowbar
  • Judas Priest
  • Wolf Eyes
Kalender
Vandaag jarig:
  • Benjamin Voiseux (Dreamlost) - 42
  • Danny Carey (Tool) - 63
  • Egan O'Rourke (Daylight Dies) - 45
  • Joonas Jope Koto (To/Die/For) - 50
  • Luis Barros (Tarantula) - 56
  • Manu Liira (Paganus) - 41
  • Richard Patrick (Filter) - 56
  • Roberto Messina (Alkemyst) - 47
  • Walter Hoeijmakers (Roadburn festival) - 59

Vandaag overleden:
  • David Wayne (Metal Church) - 2005
Review

In Solitude - Sister
Jaar van release: 2013
Label: Metal Blade Records
In Solitude - Sister
Gedurende de jaren negentig waren er talloze metalbands die niet-metal invloeden in hun geluid incorporeerden. Het resultaat was vaak hoogst originele muziek. In de afgelopen tien jaar zagen we juist een purificatie in de metalscène: bands die bijvoorbeeld maar wat graag een gefossiliseerd oldschool-geluid lieten horen. Vooral uit Zweden zijn voorbeelden van onoriginele heavy metal-bands eindeloos. In Solitude paste in deze trend ingezet door retroband Wolf en opgevolgd door formaties als Enforcer, RAM, Trial en Portrait. Als een eenzame eenling breekt In Solitude nu met deze lijn. Het derde album van de Zweedse jonge honden, Sister is namelijk een opvallend originele plaat geworden.

Degenen die het al eerder uitgebrachte titelnummer hebben gehoord zullen het wel weten: Sister is sterk beïnvloed door elementen uit de duistere goth/death rock van begin jaren ’80. Men denke aan The Sisters Of Mercy, Christian Death, Siouxsie & The Banshees en Misfits gedurende de Static Age-lp. Na een paar luisterbeurten vallen de invloeden van deze bands niet meer op. Oude en nieuwe elementen van In Solitude smelten samen tot een organisch geheel. De Zweden klinken vooral origineler dan ooit, maar ook meer als zichzelf: ze hebben hun meest pure geluid gevonden. Zanger Pelle Åhman omschrijft het in een interview als svart rock, Zweeds voor ‘zwarte rock’. Veel lof voor deze nieuwe, postmoderne generatie om niet genregebonden te werk te gaan.

Je door een origineel geluid weten te onderscheiden van andere opkomende heavy metal-bands is leuk, maar levert het ook goede composities op? Een niet bepaald onbelangrijke vraag. Opener He Comes kenmerkt zich door zacht, akoestische gitaargepingel en de diepe holle stem van Åhman; een soort van Bauhaus-nummer. Met Death Knows Where wordt het gaspedaal stevig ingetrapt: de gaafste typische In Solitude-riffs worden afgewisseld met afwijkende post punk-zanglijnen. Het begin van Lavender doet sterk denken aan de Ennio Morricone-melodie van Muse’s Knights Of Cydonia: niet zo origineel, maar al snel groeit het nummer uit tot een pakkende hit. Sister, een soortgelijke compositie, swingt de pan uit dankzij een opdrijvende discobeat a lá Cruel Lover van The Devil’s Blood (en natuurlijk KISS’ I Was Made For Loving You).

Dat gitarist Selim Lemouchi van de bovengenoemde Nederlandse band een soort van mentor voor de Zweedse jongens moet zijn geweest doen andere nummers ook vermoeden. De melodieën en solo’s van nummers als Pallid Hands en Horses In The Ground refereren aan de stijl van de Eindhovense duivelsaanbidder (naast het typische post punk-gitaargepingel). Die laatste compositie heeft een erg dreigende sfeer vanwege de sinistere achtergrondvocalen van Swans-zangeres Jarboe en een hele machtige, doeltreffende tempowisseling. Misschien wel het beste van deze plaat, waarbij gezegd moet worden dat al de tot nu toe besproken nummers van hoge kwaliteit zijn. De meeste zijn pakkend en voelen al snel vertrouwd aan. Enige vraagtekens zijn er bij de langere composities A Buried Sun en Inmost Nigredo. Ze zijn nogal experimenteel en eentonig van aard. In feite gewaagde sfeervolle variatiestukken die hun functie hebben binnen het album als organisch geheel.

Wat valt er nog meer te zeggen? De productie waarin de in vergelijking met voorheen meer zanggeoriënteerde nummers tot uiting komen is perfect. Zanger Åhmans vocalen klinken minder hoog dan op de voorgaande albums, maar wel voller en dieper. Een van de vele voorbeelden van het volwassen worden van de Zweden. In Solitude speelt op Sister niet meer volgens de regels van oldschool heavy metal. Het vorige album, The World. The Flesh. The Devil was het beste dat ze binnen die lijntjes hebben kunnen maken. Nu worden de grenzen grondig verlegd, maar zonder de emoties die het geluid van In Solitude altijd zo kenmerkte overboord te gooien. Wanhoop, duisternis, angst: het is er nog allemaal. De desolate, minimalistische goth/death rock-thematiek versterken dat alleen nog maar meer. Een van de beste en origineelste platen van dit jaar.

Tracklist:
1. He Comes
2. Death Knows Where
3. A Buried Sun
4. Pallid Hands
5. Lavender
6. Sister
7. Horses In The Ground
8. Inmost Nigredo

Score: 90 / 100

Reviewer: Kees
Toegevoegd: 22 september 2013

In Solitude - Sister
Reactie van Een Metalfan op 24-09-2013 om 19:53u
Score: 88 / 100

Goede review. Volledig mee eens.

In Solitude - Sister
Reactie van peter op 28-06-2014 om 02:54u
Score: 20 / 100

deze zanger kan absoluut niet zingen,
wat een slecht album,een advies niet kopen.

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.