• Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Clutch - Earth Rocker
Jaar van release: 2013
Label: Weathermaker Music
Clutch - Earth Rocker
Eén van de origineelste stonerbands uit de jaren negentig is zonder twijfel Clutch. Maar ook nu is deze band nog zeer actief, met hun eclectische mix van hardrock, alternatieve metal, blues en andere traditionele invloeden uit het zuiden van de Verenigde Staten. Toch is het alweer vier jaar geleden dat Clutch voor het laatst een album uitbracht. De meest recente, From Beale Street To Oblivion (2007) en Strange Cousins From The West (2009) waren zeker niet onaardig, maar nogal bleekjes in vergelijking met het vroegere materiaal. Hoe verhoudt de nieuwe telg zich tot de rest van de omvangrijke discografie? De voorkant met het sciencefictionachtige indiaanse opperhoofd is in ieder geval veelbelovend, al helemaal in combinatie met de toepasselijke albumtitel: Earth Rocker.

Het eerste dat opvalt aan deze tiende plaat van Clutch is zonder twijfel het uitstekende uitgeklede geluid. Producer Machine, die eerder al aan Clutch’s Blast Tyrant (2004) werkte, heeft Earth Rocker een knisperende, heldere mix gegeven. Hierin kunnen de instrumenten en de vocalen van zanger Neil Fallon duidelijk onderscheiden worden. De riffs ronken. Ze hebben genoeg impact, zonder dat ze benadrukt worden. De mix is uitstekend voor het elftal van korte, maar zeer krachtige composities.

Als liedjesschrijvers hebben de leden van Clutch zichzelf overtroffen. Voorheen kende de muziek van de band uitgesponnen passages met excentrieke geluiden uit onverwacht hoek, bijvoorbeeld die van Amerikaanse volksmuziek. Earth Rocker herbergt deze invloeden eveneens, maar op een subtielere wijze. Ze zijn duidelijker geïncorporeerd in korte, maar zeer pakkende nummers. Het klinkt alsof Clutch zichzelf opnieuw heeft uitgevonden door in de liedjes te knippen totdat ze bij de essentie van hun authentieke geluid zijn gekomen. Het resultaat zijn beknopte up-tempo rock-'n-roll-nummers, die echter zo aanstekelijk zijn en onderling zo veel variatie vertonen dat Earth Rocker geen moment verveelt.

De aanstekelijkheid van de composities is voor een niet onbelangrijk deel te danken aan vocalist Fallon. In ieder nummer probeert hij de teksten, die bol staan van hilariteit, te vertolken door zelfverzonnen personages. Met als resultaat dat Fallon de ene keer klinkt als een melancholische blues-zanger, de andere keer als een dolgedraaide predikant. Vele zangers in het stoner-circuit zullen de flexibiliteit en het volume van zijn stem benijden. Luister alleen al naar de opener, het gelijknamige Earth Rocker: je weet dan meteen wat ik hier bedoel.

Anno 2013 is Clutch nog net zo relevant als in de jaren negentig. Earth Rocker is een bijzonder onderhoudende plaat geworden, met een doeltreffend uitgekleed geluid en misschien wel het beste dat deze band in de 21ste eeuw heeft uitgebracht. Earth Rocker zal de geschiedenis ingaan als een blauwdruk hoe een stonerband zich op succesvolle wijze opnieuw kan uitvinden.

1. Earth Rocker
2. Crucial Velocity
3. Mr. Freedom