The End Of All Things To Come is de opvolger debuutalbum van L.D. 50, en is minder neurotisch dan zijn voorganger. Er zit meer structuur in de songs, de texten zijn verbeterd, maar toch is het neurotische nog erg aanwezig, gekenmerkt door redelijk wat tempo- en stemmingswisselingen.
De nummers wisselen vaak tussen rustig en hard, met dan het rustige deel in de coupletten, en de hardere stukken in de refreinen. Zanger Chüd heeft een opvallend goede stem. In de rustige stukken is zijn stem erg melodieus, maar als hij zijn keel opzet blijkt dat ook het schreeuwen hem goed afgaat. Enige Tool en Faith No More invloeden zijn wel te horen de nummers, zowel in de zang als in de gitaren. De texten zijn redelijk diepgaand, en gaan over diverse onderwerpen, zoals censuur en gekheid. Mudvayne onderscheidt zich door de complexere songs en betere texten van de hele kudde nieuwere metal bands.
Het nummer waar de 1e video van is, Not Falling, leunt een beetje teveel op het refrein. Het is wel een lekker uptempo nummer, waarna een iets rustiger nummer volgt: (Per)version of a Dream. Denk niet dat de rustige nummers echt rustig zijn. Ze zijn langzamer dan de hardere nummers, maar net zo intens. Voor wie van het lekkere stampwerk houdt is het titelnummer The End of All Things To Come zeker aan te raden. Dat is gewoon lekker om je agressie kwijt te raken: snel, hard en agressief. Het enige waarvan ik me afvraag waarom het erop staat is 12:97:24:99, dat is namelijk 12 seconden stilte, en in het boekje staat er wat hebreeuwse of arabische text bij.
The End Of All Things To Come zal zeker niet iedereen aanspreken. Echter, wie de nieuwere metal stromingen wel kan waarderen moet dit album zeker luisteren. Van begin tot eind is The End Of All Things To Come een heel sterk album.
Tracklist:
1. Silenced
2. Trapped In The Wake Of A Dream
3. Not Falling
4. (Per)version of a Dream
5. Mercy, Severity
6. World So Cold
7. The Patient Mental
8. Skrying
9. Solve Et Corcula
10. Shadow of a Man
11. 12:97:24:99
12. The End Of All Things To Come
13. A Key To Nothing