Ik kreeg ziekte van Pfeiffer, waardoor het onmogelijk was om nog in dat drukke ritme van WT te kunnen functioneren. Het duurde heel erg lang voor ik er weer bovenop was. (ruim 4 jaar). Ik ben overigens onder hele goede omstandigheden vertrokken bij WT. Ik heb nog heel veel contact met ze, en ik vind het te gek hoe goed het met ze gaat. Als er een band is die dat verdient, zijn zij het, want ze werken er knetterhard voor. Ik heb op het speciale Within Temptation Java-eilandconcert samen met de andere exleden nog weer twee nummers meegespeeld, en dat was te gek. Het was weer even als vanouds.
En wat heb je in de tussentijd gedaan?
M'n studie communicatie afgemaakt en heel veel muziek geschreven. Door m'n gezondheidssituatie zat ik toen heel veel thuis en kon weinig doen. Maar als ik me een beetje goed voelde kroop ik direct achter m'n toetsenbord of gitaar om muziek te schrijven.
Wat vind je van WT's nieuwe album "The Silent Force"?
Tja, dat klinkt misschien goedkoop van ex WTer en broer van de songwriter; maar ik vind het album echt heel erg goed. De nummers zitten heel erg goed in elkaar. Hele pakkende melodielijnen van Sharon, de structuren kloppen als een bus, de sound heeft een geheel eigen karakter, en de arrangementen zijn super. Daar bovenop vind de productie van de cd ook nog eens verschrikkelijk goed. Als ik dan toch al iets moet zeggen, wat ik anders had gedaan, is het misschien dat ik de gitaar wat harder had gezet in de mix, maar meer kan ik eigenlijk niet bedenken. Maar dat is puur een smaakkwestie.
Nu door naar je nieuwe band. Hoe is Delain tot stand gekomen?
In de periode na het vertrek bleef het verlangen om muziek te maken bestaan. Na drie jaar schrijven zocht ik naar een mogelijkheid om het geschreven materiaal uit te werken. Eerst heb ik gekeken of er met verscheidene mensen een band geformeerd kon worden, maar na een tijd bleek dat een projectvorm op dat moment beter zou passen.
Het project kreeg dus de naam Delain en ik ging op zoek naar geschikte muzikanten. Die vond ik allereerst in de Finse gitarist Jan Yrlund (ook wel bekend van Lacrimosa, Dance Macabre en Ancient Rites). Charlotte Wessels heb ik gevraagd als vocaliste. Voor drums tipte verschillende mensen mij Arien van Weesenbeek (God Dethroned). Deze mensen vormen sindsdien de kern van het project. Daarnaast zijn er verscheidene zeer bekende gastmuzikanten betrokken geraakt bij het project. Die namen moet ik nog even geheim houden.
Intussen ontstond er aandacht van verscheidene platenlabels.
Uiteindelijk is er juli 2005 een deal gesloten met Roadrunner Records. En deze zomer ben ik druk bezig met de opnames van het debuutalbum.
Delain. Vernoemd naar je favo vakantieoord (Delain is een plaatsje in Frankrijk), of zit er een diepere betekenis achter?
Hahaha ik wist eigenlijk niet eens dat er een plaatsje in Frankrijk was dat zo heet. Wel kwam ik op internet een Canadese comic tegen met dezelfde naam. Ik heb de naam uit een fantasie boek van Stephen King; het oog van de Draak. Ik vond de naam erg mooi, kort en pakkend. Zonder dat er een betekenis aan mijn muziek verbonden is, vond ik de naam op één of andere manier heel erg goed bij mijn muziek passen.
Wat kun je ons al vertellen over het debuutalbum?
Nog niet zo veel, omdat ik nog midden in de productie zit. Ik kan daardoor ook de meeste gastmuzikanten nog niet verklappen. Wat ik al wel kan zeggen is, dat er namen tussen zitten die vele mensen heel bekend in de oren zullen klinken.
Op de site staan een paar ruwe samples die heel erg tussen WT's "Enter" en "Mother Earth" in hangen. Mogen we aannemen dat jouw invloed op die albums best groot was?
De sound van Enter is mij in feite met de paplepel ingegoten. Ik was 17 toen we begonnen met WT. Ik heb daardoor veel van mijn muzikale ontwikkeling aan WT te danken. De sound die ik nu heb ontwikkeld is door de Enter periode erg beïnvloed. Aan dat album heb ik dan ook het meeste bijgedragen. Bij de voorbereidingen van Mother Earth kreeg ik ziekte van pfeiffer. Daarom heb ik daar maar weinig aan kunnen doen. Er zullen zeker overeenkomsten zijn tussen mijn muziek en WT. Ik vind muziek in hetzelfde genre mooi. Door mijn geschiedenis bij WT zijn er grote raakvlakken, en misschien zitten er ook soundovereenkomsten in de genen van de schrijvers haha.
Ondanks dit alles merk ik met het resultaat tot nu toe dat ik toch een geheel eigen sound aan het neerzetten ben op het debuutalbum. Eigenlijk is het ook altijd een verassing hoe de uiteindelijk sounds eruit komt te zien. Er zijn namelijk zoveel factoren tijdens een productie die een sound beïnvloeden. Het is nog even afwachten hoe het uiteindelijke resultaat eruit gaat zien.
Wie doet de grunts op de samples?
Op de sample doet een kennis van me, Michiel Matteman dat, maar ik kan al verklappen dat die op het album door George Oosthoek (Orphanage) zijn gedaan.
Gitarist Jan Yrlund heeft het ook druk met Angel en Imperia, beide bands van Helena Michaelsen. Drummer Ariën van Weesenbeek ramt ook bij God Dethroned op de vellen. Gaat het met zoveel verschillende agenda's lukken om te touren, of is Delain een studioband?
Ik ben zeker van plan om met Delain op beperkte schaal optredens te doen. Dit heb ik dan ook al met veel mensen overlegd. Zowel Jan als Ariën willen dat graag doen. Natuurlijk moeten we wel rekening houden met hun agenda, maar dat wordt geen groot probleem.