De symfonische death/doom-periode refereert eigenlijk alleen aan onze eerste beginperiode waarin we nog Solstice-nummers speelden, al prutsenderwijs onze stijl zochten, en onze 'Most Evil Demo'-demo in elkaar draaiden onder opperbevel van een producer wiens ervaring niet verder reikte dan boeren-dialectrock. De demo verkocht echter goed en werd over het algemeen erg positief ontvangen. Mede hierdoor hebben we ook optredens gedaan met o.a. Within Temptation en After Forever toen deze nog nauwelijks bekend waren. Nu stijlmatig gezien een ondenkbare combinatie, maar destijds was onze muziek nog veel te lief, leuk en -vooral- vrolijk.
Onze toetseniste is daarna verhuisd vanwege haar baan bij Aardschok Magazine (Anita Luderer; KVA) en we hebben toen besloten de 'symfo' eraf te halen, omdat die stijl ons toen toch al niet meer beviel. Een toetseniste armer hebben we op een zolderkamertje dat later bekend zou worden als de 'Gr0und_Zer0'-studio de mini CD 'Bird of Prey' opgenomen, waarop de 'doom' nog wel prominent aanwezig is maar waar ook de eerste 'thrash'-elementen al wel hoorbaar zijn. De stijlverandering hebben we doorgevoerd tot aan de nieuwe CD. Langzaamaan komen we steeds dichter bij wat we voor ogen hebben met onze herrie.
Tegenwoordig komen er echt veel goede cd's uit. Leg onze lezer eens uit waarom ze hun geld in 'Guidelines for Genocide' zouden moeten steken? Kortom: wat onderscheidt jullie tegenover al die andere bands?
Wij zullen de laatsten zijn die mensen willen overtuigen waarom ze vooral onze CD moeten kopen. Ten eerste vinden we dat de muziek voor zichzelf spreekt... het spreekt aan of niet. So be it. Izegrim maakt bepaald geen doorsnee beukmetal, hetgeen ook betekent dat het voor een deel van het publiek niet interessant zal zijn. Dat geeft niet, we spelen immers op de eerste plaats voor ons eigen plezier. Bovendien kunnen we ons niet vinden in de vercommercialisering van de hedendaagse metalscne. We hebben geen pretenties en schreeuwen niet dat we de beste, hardste en vunzigste metalband zijn van dit moment. Dat competitieve geblaat laten we liever aan anderen over. Ook wij behoren in dat opzicht (helaas?) ook tot de 'vroeger was alles beter'-generatie, en we houden ons dan ook verre van de concurrentiegedachte die tegenwoordig alom heerst.
'Guidelines for Genocide' is gewoon een erg goede CD geworden, waarin we al onze ideen kwijt konden. Dat is het enige dat telt.
Het is ook opvallend dat in deze thrash/death band twee vrouwen zitten: de n is verantwoordelijk voor de (grunt) zang en de andere speelt bas. Zien jullie dit als een voordeel in de huidige metalscne? Hoe was de reactie tijdens concerten van mensen die jullie niet kenden op deze twee vrouwelijke bandleden?
Het is eerder een nadeel dan een voordeel. Ik spreek regelmatig mensen in de scene die vinden dat vrouwen, en zeker FRONTvrouwen, in de metal 'not done' is, tenzij ze hun tieten laten zien. Het is ook moeilijker om serieus te worden genomen, en ALS ze Izegrim al serieus nemen volgt geheid de vergelijking met Rachel (Sinister) of Angela Gossow (Arch Enemy). Wel enigszins begrijpelijk vanwege het gebrek aan vergelijkingsmateriaal, maar het vergelijk op zich raakt kant noch wal. Arch Enemy en Sinister zijn heel andersoortige bands. Een vergelijk met Dawn Crosby (Dtente/Fear of God) hebben we nog niet gehoord, maar dat zou meer in de richting komen.
Over live optredens gesproken. De groep heeft al gespeeld met bekende bands als Tankard, Holy Moses en Pungent Stench. Hoe liep het contact met al die groepen?
Voor zover ons steenkolen-Duits dat toe liet: matig tot zeer goed. Van Tankard hebben we weinig gemerkt: die zaten in hun eigen backstagekamer de Duits nagesynchroniseerde 'In de Ban van de Ring' te kijken en toonden verder erg weinig belangstelling voor hun 3 voorprogrammas. Holy Moses was daarentegen bijzonder aardig ook al wilden ze na 2 weken getoerd te hebben het liefst linea recta terug naar Hamburg. Niettemin werd het wel een zeer geslaagd feestje. Met Pungent Stench (en Disastrous Murmur) hebben we een mini-tour gedaan: Rijssen, Nijmegen, Rotterdam. Dat weekend is in meerdere opzichten een memorabel weekend geworden, te meer daar de heren Stench zich hadden voorgenomen alle in het buitenland levende vooroordelen t.o.v. Nederland in praktijk te ondervinden. Een en ander resulteerde in slapeloze nachten en lamzuipen tot het licht wordt. Erg leuk allemaal.
De teksten zijn nogal misantropisch en donker. Op de website kan ik lezen dat de band echter geen politiek standpunt inneemt en enkel genteresseerd te zijn in muziek en in bier drinken. Zijn er soms al problemen geweest of misopvattingen over de teksten?
Naar aanleiding van de 'Most Evil Demo' hebben we een behoorlijk aantal problemen gehad met wat individuen, en zelfs met de KAFKA-beweging. In de teksten heb ik de potische vrijheid genomen om op niet lichtzinnige wijze een aantal zaken te verwoorden die me bezig hielden. Toen bleek echter dat het begrip 'vrijheid van meningsuiting' blijkbaar ook grenzen kende, een discussie die ironisch genoeg een paar jaar later actueel werd na de dood van Pim Fortuyn, maar dat ter zijde. Door die Calvinistische instelling zijn we in ieder geval een aantal optredens misgelopen bij enkele zalen in Oost-Nederland. Er zijn op internet wat schermutselingen geweest over en weer, maar verder is het een storm in een glas water gebleken.
Het knappe artwork is ontworpen door een zekere Hrdger die ook enkele vocale bijdrage Leverde. Ook de brute death metallers van Slayne, en tevens labelgenoten, hebben op hun laatste product ook artwork van deze Hrdger. Wie is die man nu juist?
Meneer Hrdger is het zesde bandlid van Izegrim, de graficus van boekingsburo T.M.R.-Europe en beroepshalve DTP-er. Omdat hij schijnbaar nogal wat vrije tijd had is hij uit hobbyisme ooit begonnen met ontwerpen van hoezen voor bands uit de regio Zutphen. Hij is erg fanatiek en steekt veel tijd in het verbeteren van zijn grafische vaardigheden. Omdat hij ook zakelijk bezig is met grafische vormgeving heeft hij een heel andere kijk op artwork ontwikkeld. Zijn ontwerpen zijn altijd anders dan de geijkte metalhoezen, vaak heel kleurrijk en druk vormgegeven waarin een grote hoeveelheid details zitten die je pas na goed kijken ontdekt. We zijn er in ieder geval zeer tevreden mee! Als je er meer van wil weten zou je m eens moeten mailen op Judge1@chello.nl.
Nu nog eventjes enkele korte vraagjes:
- Thrash of death??
Maakt weinig uit, maar bij voorkeur jaren '80 of begin jaren 90.
- Favoriete bier??
Maakt ook niet uit, als het maar VEEL is!
- Favoriete Nederlandse metalgroep??
Aller tijden of hedendaags? Lastig om er n te kiezen trouwens...
Aller tijden: Sempiternal Deathreign, Asphyx of Pulverizer in de laatste bezetting
Hedendaags: Crustacean, zonder enige twijfel!
Tenslotte: Het jaar is bijna weer om. Iedereen maakt zijn jaarlijstje op. Noem eens een paar albums die er voor jouw uitschieten dit jaar??
Ik heb niet zo veel met jaarlijstjes eigenlijk, het ene jaar komen er twintig knallers uit en het andere jaar is het allemaal tien keer niks. Ik weet van veel CDs ook niet eens precies in welk jaar ze uitgekomen zijn. Ik heb dit jaar ook weinig nieuwe CDs gekocht... maar de nieuwe van Cremation (Retaliation) heeft me wel aangenaam verrast. En de nieuwe Crustacean die volgend jaar uit komt wordt zeker ook een knaller, al zou die al in 2001 opgenomen zijn. Maar ik kan er ook naast zitten...
Diegene die wel te vinden zijn voor een goede harde metal cd met invloeden uit de oude thrash en death metal scne moeten zeker de website eens bezoeken en als je dit cd'tje aanschaft, zal je er zeker geen spijt van krijgen.