Pitfest
Enquête

Populaire bands teren veelal op succesalbums van jaren geleden. Van welke, uit 25 door ons geselecteerde ‘grote’ bands, vind je het recentste studio-album het meest bevredigend?

AC/DC - Power Up [2020]
Alice Cooper - Road [2023]
Avenged Sevenfold - Life Is But A Dream [2023]
Bring Me The Horizon - Post Human: Next Gen [2024]
Deep Purple - =1 [2024]
Def Leppard - Diamond Star Halos [2022]
Disturbed - Divisive [2022]
Dream Theater - Parasomnia [2025]
Five Finger Death Punch - Afterlife [2022]
Iron Maiden - Senjutsu [2021]
Judas Priest - Invincible Shield [2024]
Korn - Requiem [2022]
Linkin Park - From Zero [2024]
Metallica - 72 Seasons [2023]
Nightwish - Yesterwynde [2024]
Opeth - The Last Will And Testament [2024]
Ozzy Osbourne - Patient Number 9 [2022]
Porcupine Tree - Closure / Continuation [2022]
Rammstein - Zeit [2022]
Sabaton - The War To End All Wars [2022]
Scorpions - Rock Believer [2022]
Slipknot - The End, So Far [2022]
Tool - Fear Inoculum [2019]
Volbeat - Servant Of The Mind [2021]
Within Temptation - Bleed Out [2023]

[ Uitslag | Enquêtes ]

    6 april:
  • Anneke van Giersbergen
  • Benediction, Jungle Rot en Master
  • Thundermother, Cobra Spell en Vulvarine
  • 7 april:
  • And So I Watch You From Afar en Scaler
  • 8 april:
  • Save Face
  • 9 april:
  • Michael Schenker Group
  • 10 april:
  • Delta Sleep
  • 11 april:
  • Deadly Alliance
  • Grindpad, Taskforce Toxicator en Braggâh
  • 12 april:
  • Axel Rudi Pell
  • Hippotraktor
  • Skroetfest
  • The Exploited
    6 mei:
  • Caliban, In Hearts Wake, Cabal en Assemble The Chariots
Kalender
Vandaag jarig:
  • Becky Baldwin (Mercyful Fate) - 34
  • Charley Shackelford (Daylight Dies) - 47
  • Christophe Briand (Spheric Universe Experience) - 47
  • Johnny Dee (Doro) - 61
  • Martín Méndez (Opeth) - 47
  • Pablo Stagnaro (Six Magics) - 43
  • Robbie de Klerk (Another Messiah) - 46
  • Roy Mayorga (Stone Sour) - 55
  • Szymon Czech (producent)† - 50
  • Tim Öhrström (Avatar) - 35
  • Udo Dirkschneider (Accept) - 73

Vandaag overleden:
  • Alwin Schnoing (The Wounded) - 2023
Concertreview

After Forever en Gorefest
Op 28 december 2005 in Tivoli, Utrecht
Tekst door Bob
Foto's door Miriam
2005 was een bewogen jaar voor metaalmuzikaal Nederland. Gorefest heeft nog maar relatief kort de release van hun comebackalbum “La Muerte” én een mini-tour door Nederland achter de rug, terwijl After Forever “Remagine” uitbracht en nog geen week voor dit concert samen met harmonieorkest Orpheus een show gaf. Na een jaar dat zo lang en druk was zou je denken dat de laatste week van 2005 rustig beleefd zou worden door beide bands. Integendeel. 28 december 2005 wordt in een vol Tivoli nog even laten zien dat de bands al klaar zijn voor 2006.

Twee headliners en geen voorprogramma, dus Gorefest vangt direct aan. Net als in Haarlem, eerder deze maand, wordt er gekozen voor nadruk op het succes-album “False” en het nieuwe “La Muerte”. Alweer blijkt dat “For The Masses” en “Malicious Intent” uitstekend werken live, terwijl “Get A Life” en “Reality / When You Die” aantonen dat we veel hebben moeten missen in de afgelopen zeven jaar. Het geluid is helder, maar in de hoge zaal van Tivoli klinkt het gebulder van Jan-Chris de Koeijer wel erg hol. Het geëcho van de zanger naar het jonge publiek is daarom lastig te volgen. Ook als hij “State Of Mind” aankondigt met de opmerking dat de band ‘héél vroeger’ al succes had met “het volgende nummer”, alweer een schrijfsel van False.

Gorefest

Richting het podium vliegende strings (met het prijskaartje er nog aan) en stagedivers, ze zijn anno 2005 hier in Nederland exotisch of zelfs verboden. Toch zie je beide nog in een Gorefest-show, wat een hele belevenis moet zijn voor het ongetwijfeld voor After Forever gekomen jongere publiek. Oh, en “Confessions Of A Serial Killer” is natuurlijk óók een belevenis, zo aan het einde van de show.

After Forever grijpt de gelegenheid, spelen met een extreme metalband, aan om nog eens extra te benadrukken dat de band écht metal is. Een beetje gelijk hebben ze ook wel. Niet alleen omdat Floor Jansen bij aanvang nauwelijks te horen is vergeet je bijna dat After Forever ‘gothic’ is, de openende nummers “Come” en “Boundaries Are Open” van het nieuwe album hebben maar weinig van de kitschbombast die ‘die andere bands met zangeressen’ over het algemeen hanteren. Als de zang eindelijk wél te horen is, ervaren we op het balkon het geluid alweer negatief. Floor, die overigens wel erg zuiver zong, klonk schel boven de muziek uit. De publiekslieveling “Monolith Of Doubt”, ooit tot in VARA’s Kopspijkers te zien, wordt vurig gespeeld. Het spelplezier is van de muzikantengezichten af te lezen. Met “Being Everyone” eindigt na tien nummers een toch wel wat korte set.

After Forever

Toegiftje dan maar? Het enige nummer van “Invisible Circles” dat die avond wordt gespeeld, “Digital Deceit”, en in de vorm van “Forlorn Hope” en “Follow In The Cry” nog een paar ouwetjes. Met “The Final Countdown” hebben ze een aardig alternatief gevonden voor het tot in den treure live gespeelde “The Evil That Men Do”.

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.